سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیانیه شورای امنیت علیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که از تداوم و گسترش شهرک‌ سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی نگرانی عمیق دارد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای رسمی طرح رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرد، اولین اقدامی که آمریکا به این سازمان اجازه داده است تا علیه متحد خود اسرائیل در شش سال گذشته انجام دهد.

به گزارش رویترز، حمایت واشنگتن از این بیانیه - اقدامی که شورای ۱۵ عضوی باید با اجماع با آن موافقت کند - پس از آن صورت گرفت که امارات گفت که پیش نویس قطعنامه قوی‌تری را در مورد این موضوع به رای گیری نمی‌گذارد. اقدامی که می‌توانست باعث وتوی آمریکا شود.

این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شورای امنیت تکرار می‌کند که ادامه فعالیت‌های شهرک سازی اسرائیل به طور خطرناکی حیات راه حل دو دولتی بر اساس خطوط ۱۹۶۷ را به خطر می‌اندازد. شورای امنیت نسبت به اعلامیه اسرائیل در ۱۲ فوریه ابراز نگرانی و ناامیدی عمیق می‌کند.»

در مقابل، پیش‌نویس قطعنامه‌ای که رویترز مشاهده کرد، از این رژیم می‌خواست «فورا و به طور کامل تمام فعالیت‌های شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را متوقف کند».

قطعنامه‌ها برای تصویب نیاز به ۹ رای موافق و بدون وتوی آمریکا، روسیه، چین، فرانسه یا انگلیس دارند.

رژیم صهیونیستی در ۱۲ فوریه به ۹ پایگاه شهرک نشینان که بدون تایید کابینه ساخته شده بودند، مجوز اعطا کرد و این امر خشم فلسطینی‌ها را برانگیخت که خواهان ایجاد کشور آینده خود در کرانه باختری هستند.

ریاض منصور، فرستاده فلسطین در سازمان ملل به شورا گفت: همه موارد برای رسیدن ما به نقطه‌ای بدون بازگشت وجود دارد. هر اقدامی که اکنون انجام می‌دهیم مهم است. هر کلمه‌ای که به زبان می‌آوریم مهم است. هر تصمیمی که به تاخیر می‌اندازیم مهم است. 

امارات روز یکشنبه به همتایان خود در شورای امنیت گفت که «با توجه به گفتگو‌های مثبت بین طرفین» پیش نویس قطعنامه را روز دوشنبه به رأی گیری نمی‌گذارد.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی سپس روز دوشنبه مدعی شد که اسرائیل در ماه‌های آینده اجازه شهرک سازی جدید در کرانه باختری اشغالی را نخواهد داد.

دفتر نتانیاهو بیانیه روز دوشنبه شورای امنیت را "یک طرفه" توصیف کرد و از حمایت آمریکا از آن انتقاد کرد و افزود: این بیانیه نباید صادر می‌شد و آمریکا نباید به آن می‌پیوست.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد به شورای امنیت گفت که آمریکا با طرح شهرک سازی اسرائیل در ۱۲ فوریه مخالف است.

او گفت: "این اقدامات یکجانبه تنش‌ها را تشدید می‌کند. آن‌ها به اعتماد بین طرفین آسیب می‌رسانند و چشم انداز راه حل دو دولتی را از طریق مذاکره تضعیف می‌کنند. آمریکا از این اقدامات حمایت نمی‌کند. "

در دسامبر ۲۰۱۶، دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا به شورای امنیت رای ممتنع داد و به این نهاد اجازه داد قطعنامه‌ای را تصویب کند که از اسرائیل خواسته بود شهرک‌سازی را متوقف کند.

اکثر قدرت‌های جهانی شهرک‌هایی را که اسرائیل در زمینی که در جنگ سال ۱۹۶۷ تصرف کرده، می سازد غیرقانونی می‌دانند. 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.