سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت ملی چهار اثر ناملموس به استاندار قزوین ابلاغ شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: مراتب ثبت چهار اثر فرهنگی ناملموس مناطق مختلف قزوین از جمله سه مورد از آئین‌های خاص عزاداری ایام محرم به استان ابلاغ شد.


علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: مراتب ثبت چهار اثر فرهنگی ناملموس مناطق مختلف قزوین از جمله سه مورد از آئین‌های خاص عزاداری ایام محرم به استان ابلاغ شد و  این آثار شامل آیین جوش‌عزا، آیین چاق‌چاقی و آیین زاری‌زاری منطقه الموت‌غربی و مهارت تهیه قوز حلوا (حلوای گردو) ضیاءآباد (شهرستان تاکستان) هستند.

وی گفت: جوش عزا آخرین مرحله از عزاداری شب عاشورا مربوط به الموت غربی است که در این زمان معمولا نوحه خاصی خوانده می‌شود و سینه‌زنان با نوعی آرایش خاص در کنار هم قرار گرفته و با حرکات یکنواخت دست و پا و به صورت هماهنگ نوحه را اجرا می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی گفت: پس از اتمام سوگواری‌های شب عاشورا هیاتی کوچک شامل ۸ تا ۱۰ نفر در کوچه‌های روستای موشقین حرکت می‌کنند و جلوی درب منازل شروع به نوحه‌سرایی می‌کنند که این هیات و مراسم به نام چاق‌چاقی شهرت دارد.

خزائلی در رابطه با آیین زاری‌زاری نیز گفت: در این آیین مردم پس از اتمام عزاداری شب عاشورا یک ساعت قبل از اذان صبح به مسجد باز می‌گردند و شخصی با نواختن شیپور یا کرنا آمادگی مسجد برای برگزاری این مراسم را اعلام می‌کند ئ پس از شنیدن صدای کرنا مردم برای نوحه‌خوانی راهی مساجد می‌شوند.

وی ادامه داد: آخرین نوحه زاری زاری است که بسیار سوزناک بوده و بعضا بداهه‌های مناسب شرایط روز نیز در آن آورده می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی بیان کرد: این حلوا که عموما در مراسم سوگواری و ختم تهیه می‌شود از مهمترین نذری‌های ماه محرم و صفر در ضیاءآباد تاکستان است که از خمیر تهیه شده از گردو، کمی آرد و شیره انگور تشکیل شده‌است.

وی ادامه داد: این حلوا به‌لحاظ موارد تشکیل‌دهنده کاملا بومی بوده و همه مواد آن در منطقه به‌دست می‌آید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.