سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایجاد ٢١ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در مناطق محروم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: باید به سمت توسعه مراکز پژوهشی و کار آفرینی پیش برویم.

صبح امروز اختتامیه استانی سومین جشنواره علمی پژوهشی پژوهش سرا‌های دانش آموزی شهر تهران (آئین تقدیر و تکریم از دانش آموزان برگزیده پژوهش سرا‌های دانش آموزی) با هدف حمایت از دانش آموزان پژوهنده و ترویج فرهنگ و پژوهندگی در میان دانش آموزان؛ با حضور مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و مدیران مناطق و رؤسای پژوهش‌سرا‌ها و دانش آموزان مناطق نوزده گانه شهر تهران در اداره آموزش و پرورش منطقه ۵ برگزار شد.

در این مراسم مهدی کاظمی؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن تبریک ایام ماه مبارک رجب و میلاد امام محمد باقر (ع) که شکافنده علم بودند، مصادف شدن این همایش علمی پژوهشی را ارزشمند برشمرد و خطاب به دانش آموزان برتر و نخبه شهر تهران گفت: تقویت نوآوری در دانش آموزان از اولویت‌های نظام تعلیم و تربیت است و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز بر موضوع پژوهش محوری تاکید فراوان شده است.

کاظمی با بیان اینکه پژوهش‌های بنیادی عموماً در ٢٠ تا ۴٠ سالگی اتفاق می‌افتد، گفت: زمینه سازی برای تحقق پژوهش‌های بنیادی در آموزش و پرورش در زمان دانش آموزان محقق می‌شود، باید در نظام تعلیم و تربیت، با استفاده از ابزار‌های مختلف؛ تفکر الگوریتمی و روحیه پژوهشگری را در دانش آموزان تقویت کنیم تا بدین ترتیب، مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص تربیت پژوهشگر و دانشمند را نیز محقق کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر اکنون در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی و … دستاورد‌های مهمی داریم درواقع این مهم، نتیجه تلاش جوانان امروز و نوجوانان دیروز است و شما دانش آموزان امروز نیز دانشمندان آینده هستید که باید موقعیت‌های یادگیری متنوعی را برای دانش آموزان فراهم کنیم تا دانش آموزان با حرکت در مسیر آن، یافته‌های خود را به علم تبدیل کنند.

کاظمی دستیابی به روحیه پژوهشگری را مهم برشمرد و گفت: در این میان پژوهش سرا‌های دانش آموزی نقش مهمی دارند باید به سمت توسعه مراکز پژوهشی و کار آفرینی پیش برویم تا زمینه‌های پژوهشی آینده کشور فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه خبر‌های خوبی از جای جای کشور به گوش می‌رسد که دانش آموزان در دوره‌های مختلف دست به ابتکارات ویژه‌ای زده‌اند و اقدامات متنوعی را در عرصه علم و پژوهش رقم زدند و خلاقیت‌ها و نوآوری‌های فراوانی را ایجاد کردند که باعث خوشحالی مسئولین کشور است افزود: در سومین دوره این جشنواره در سطح کشور حدود ١ میلیون ٧٠٠ هزار دانش آموز در ١١ محور شرکت کردند و در یک رقابت سازنده به رقابت پرداختند. به همین منظور، گام بعدی ما توجه به کار آفرینی و توسعه مهارت‌های کارآفرینی است که می‌تواند موجب اشتغال آفرینی در جامعه شود.

کاظمی تصریح کرد: امروز عملکرد پژوهش سرا‌های آموزش و پرورش بسیار خوب بوده و توجه نهاد‌ها و پژوهش سرا‌های متعددی را به خود جلب کرده‌اند که نتیجه زحمات پژوهشی، پژوهش‌سرا‌ها و زحمات پژوهشی دانش آموزان است و امیدواریم مسئولان در دولت و مجلس نیز برای تقویت نیروی پژوهشی همکاری و حمایت لازم را داشته باشند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ٢١ پژوهش‌سرا در مناطق محروم سطح کشور ایجاد شده است افزود: باید زمینه سازی ایجاد پژوهش‌سرا‌های بیشتر را برای کشف استعداد‌های علمی و پژوهشی همه دانش آموزان داشته باشیم و تفکر خلاق را نیز با ایجاد خانه‌های خلاق افزایش دهیم.

کاظمی در پایان به دانش آموزان توصیه کرد: این جلسه به پاس قدردانی از دانش آموزان عزیز به عنوان آینده سازان ایران اسلامی برگزار شده و شما عزیزان گام در عرصه پژوهش و نوآوری گذاشته آید که باید این مهارت را در خود تقویت کنید چراکه «مهارت پژوهشی» مهم‌ترین عنصر امروز است که باید به واسطه آن به مسائل پیرامون واکنش نشان دهیم و وجود خلأ‌ها بستر یک پژوهش علمی را فراهم می‌کند، تفکر کردن یکی از پیش زمینه‌های پژوهش و تحقیق است که باید در خود تقویت کنید. شما در ابتدای راه هستید و راه‌های متعددی پیش رو دارید که باید با تلاش بیشتر، زمینه‌های پیشرفت را بیشتر به دست آورید و ما نیز موظفیم امکاناتی را برای بروز و ظهور بیشتر این فعالیت‌ها فراهم کنیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.