سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صرفه جویی ۶ میلیون دلاری با انجام تعمیرات کشتی در داخل کشور

مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی گفت: میزان تعمیرات کشتی در داخل ۶ میلیارد دلار صرفه جویی داشته که تا پایان سال این رقم به ۹ میلیارد دلار می رسد.

حاجی زاده گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، رعایت دقیق کنوانسیون‌های بین المللی و ملی دریایی را همواره مدنظر قرار داده و به نحو شایسته‌ای به تمامی قوانین آن عمل کرده است.

‎ به گفته مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به منظور کاهش اثرات مضر بر محیط زیست دریایی که از طریق جابجایی میکروارگانیسم‌های آبی که از منطقه‌ای به منطقه دیگر و از طریق عملیات تغییر آب توازن کشتی‌ها صورت می‌پذیرد، کنوانسیونی را به منظور کنترل و مدیریت آب توازن کشتی‌ها تصویب  کرده است.

او می‌گوید: بر این اساس، سیستم تصفیه و مدیریت آب توازن (BWTS) برای حذف میکروارگانیسم‌های مضری است که هنگام آبگیری مخازن تعادل وارد کشتی‌ها می‌شوند، طراحی شده است تا هنگام تنظیم تعادل کشتی در حالت بارگیری که به اجبار توسط تخلیه این آب صورت می‌پذیرد، ورود این آب به محیط جدید، اثرات مخربی ایجاد نکند.

به گفته حاجی زاده، طبق الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن، از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ باید دستگاه پردازش آب توازن بر روی کشتی‌های فعال ناوگان نصب گردد که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و با توجه به در نظر گرفتن فاکتور‌هایی از قبیل نوع کشتی، میزان مصرف برق، میزان تغییرات و اصلاحات در شناور و هزینه نگهداری دستگاه، خرید و نصب سامانه پالایش آب توازن از نوع UV برای شناور‌های ناوگان کشتیرانی ج. ا. ا مورد تایید قرار گرفت.

 او گفت: به منظور حمایت از توان داخلی برنامه ریزی شده تا پایان سال ۱۴۰۱ نصب دستگاه مذکور بر روی ۷ فروند از شناور‌های ناوگان در شرکت پرشیاهرمز صورت پذیرد که عملیات نصب آن برای شناور شیبا از شناور‌های گروه کشتیرانی متعلق به شرکت حمل کانتینری حافظ دریا، برای اولین بار در کشور انجام شده و اکنون در مرحله راه اندازی است.

به گفته حاجی زاده، همچنین در نظر است نصب دستگاه بر روی حداقل ۱۲ فروند از شناور‌های ناوگان کشتیرانی ج. ا. ایران نیز در سال ۱۴۰۲ در پرشیا هرمز انجام گردد.

او به ارائه گزارشی در حوزه عملیات تعمیر کشتی در سایت پرشیاهرمز اشاره کرد و گفت: تعداد کل تعمیرات ادواری انجام شده در سال گذشته ۴۰ مورد بوده است. در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ نیز تعداد کل تعمیرات ادواری انجام شده ۱۳ مورد بوده است.

به گفته مدیرعامل پرشیاهرمز، در ۱۰ ماهه  امسال  نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد ۳۱ فروند شناور تعمیر شده که ۳ فروند نسبت به سال قبل بیشتر بوده است؛ ضمن اینکه این میزان تعمیرات انجام شده معادل ۶ میلیون‌دلار صرفه جویی ارزی بوده که تا پایان سال این رقم به ۹ میلیون دلار خواهد رسید.

او گفت: حدود ۷۰۰ نفر با احتساب نیرو‌های پیمانکاری در پرشیاهرمز بصورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند که با در نظر گرفتن تامین کنندگان غیرمستقیم بالغ بر ۱۰۰۰ نفر برآورد می‌شوند.

‎حاجی زاده گفت: در برنامه توسعه ۵ ساله که از سال ۱۴۰۲ شروع و تا سال ۱۴۰۶ تکمیل می‌شود، این شرکت در سه بخش نیروی انسانی، توسعه زیرساخت و خرید تجهیزات و ماشین آلات در راستای افزایش ظرفیت و ارتقای سطح کیفیت در افق زمانی ۵ ساله برنامه ریزی کرده است.

به گفته او، به دلیل جایگاه ویژه صنعت حمل و نقل دریایی در اقتصاد جهانی از جمله ارزان بودن، امکان حمل با حجم و وزن زیاد، امنیت بالا، دوستدار محیط زیست و منطبق بر اهداف سازمان جهانی توسعه، سهم حمل و نقل دریایی از کل صنعت حمل و نقل جهانی ۸۵ درصد است.

‎این مقام مسئول گفت: سهم کل ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارش سال ۲۰۲۱ کنفرانس تجارت جهانی سازمان ملل متحد (UNCTAD) با مجموع ۱۹/۳ میلیون تن در رتبه ۲۲ جهانی و دارای ۲۵۴ شناور است. نیاز تعمیر و نگهداری این تعداد شناور گویای جایگاه صنعت عظیم تعمیر و نگهداری کشتی و به تبع آن جایگاه استراتژیک شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز در دو موقعیت قرارگیری در برنامه ریزی راهبردی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشور  است

‎حاجی زاده گفت: از دیدگاه کشتیرانی حفظ ظرفیت عملیاتی کشتی‌ها از طریق تعمیر و نگهداری، کاهش وابستگی به خدمات خارج از کشور، کمک به چابکی ناوگان با تعمیر به موقع و از دیدگاه کشوری، افزایش سرانه تولید ناخالص ملی جلوگیری از خروج ارز، کاهش اثرات تحریم در دستور کار قرار دارد.

برچسب ها: حمل ونقل ، کشتیرانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.