سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گندم در سطح ۳۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان کشت شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: امسال حدود ۳۲ هزار هکتار از مزارع این استان در فصل کشت پاییزه به زیر کشت محصول استراتژیک گندم رفت.

امان الله طوقی  اظهارداشت: پارسال گندم در سطح ۲۶ هزار هکتار از مزارع سیستان و بلوچستان کشت شد که امسال با رشد ۶ هزار هکتاری به حدود ۳۲ هزار هکتار رسید.

وی با بیان اینکه توسعه کشت قراردادی گندم برای تامین امنیت غذایی با استفاده از الگوی کشت درست و رسیدن به بهره‌وری تولید، افزایش ارزش افزوده، کاهش ضایعات و تعادل قیمت ضروری بوده و انجام آن در اولویت جهاد کشاورزی است، افزود: با تلاش‌های صورت گرفته ۲۰ هزار هکتار از مزارع کشت شده گندم استان امسال به کشت قراردادی اختصاص دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب در این استان برداشت نخستین خوشه‌های گندم کشور همه ساله در منطقه پیشین شهرستان سرباز در جنوب این استان آغاز می‌شود.

وی افزود: هامون، کراس بولانی، کویر، سیستان، افق و ارگ عمده ارقام گندم کشت شده در مزارع سیستان و بلوچستان محسوب می‌شوند.

در سال‌های گذشته حدود ۸۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان به کشت گندم اختصاص داشت، اما در سال زراعی ۹۷ -۹۸ به دلیل عدم آورد رودخانه هیرمند این سطح بویژه در شمال استان کاهش داشت.

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار و مرکبات دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۶ دی ۱۴۰۱
بله درست سطح زیر کشت خیلی افزایش داشته اما از حال روز کشاورز بد بخت کسی از مسعولین خبر داره که روزها باید دنبال چند کیسه کود شیمیایی برگرده وگیرش نمیاد