سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونمایی از کتاب نوادر الامیر در اراک

در مراسم سالروز شهادت امیرکبیر در زادگاهش اراک از کتاب نوادر الامیر رونمایی شد.

مراسم گرامیداشت یکصدو هفتاد و یکمین سالروز شهادت میرزاتقی‌خان امیرکبیر در زادگاهش شهر اراک با حضور شخصیت‌ها و مسئولان استانی و کشوری در استانداری مرکزی برگزار شد.

رونمایی از کتاب نوادر الامیر، اجرای موسیقی ورزش‌های سنتی و نمایش شهادت امیر کبیر و اکران صحنه‌های از فیلم شهادت امیر کبیر، از برنامه‌های جانبی این مراسم بود.

فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی در این مراسم گفت: مفاخر و مشاهیر در هویت‌بخشی به جامعه نقش برجسته‌ای دارند و بر همین اساس معرفی این عناصر ارزشمند باید بیش از پیش مورد توجه نهاد‌های فرهنگی قرار گیرد.

مخلص الائمه افزود: در یک جامعه اگر بخواهیم هویت را به عنوان موتور محرک آن جامعه قرار دهیم حتما باید به مولفه‌های مهم استناد کرد که یکی از آن عناصر مفاخر و مشاهیر هستند و علیرغم اینکه استان مرکزی به لحاظ وسعت و جمعیت، پهناور نیست، اما مفاخر و مشاهیر متعددی را تقدیم این سرزمین کرده است.

او اضافه کرد: برخی از مشاهیر استان مرکزی با همه مفاخر و مشاهیر کشور و جهان برابری می‌کنند که یکی از مفاخر استان مرکزی شخصیت بزرگی همچون امیرکبیر و امام راحل هستند که جایگاه منحصر به فردی دارند.

او ادامه داد: شهید چمران، علامه عسگری و بسیاری از مراجع تقلید یا متعلق به استان مرکزی هستند و یا در این استان بزرگ شده‌اند و همچنین در راس این مفاخر شخصیتی، چون امیرکبیر و بنیانگذار جمهوری اسلامی قرار دارند که در تاریخ کشور جاودان هستند.

میرزامحمد تقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، یکی از صدراعظم‌های دربار ناصری است که با وجود اندک زمان صدارتش که به چهار سال هم نمی‌رسد توانست تحولی عظیم در ایران ایجاد کند و ثروت و عزت کشور را که به کام استعمار و استکبار جهانی رفته بود نجات دهد.

امیرکبیر یکی از رجال نامدار ایران بود که نقش مهمی در مبارزه با استعمار انگلیس داشت؛ این مرد تمام قامت تاریخ ایران در ۳۹ ماه صدرات درخشانش منشاء خدمات زیادی در کشور شد و بر همین اساس نام و آوازه او تاکنون به گوش و چشم می‌رسد.

امیرکبیر که موفقیت‌ها و اصلاحاتش در ایران را به مدد هوش خدادادی و همتی که داشت کسب کرد در ۲۰ دی ۱۲۳۰ در حمام باغ تاریخی فین کاشان به شهادت رسید و اکنون در کنار بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) در اتاقی که درب آن به سوی صحن آن حضرت باز می‌شود آرمیده است.

همچنین ۲۸ مهرماه سالروز به صدارت رسیدن میرزا تقی خان امیرکبیر که بزرگ مردی از دیار شهر هزاوه شهرستان است به نام روز اراک نامگذاری شده است و هفته منتهی به این روز هفته اراک نامگذاری شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.