سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میرزایى قمى در نشست خبرى مطرح کرد؛

تحلیل تصاویر ماهواره‌اى براى شناسایى منشاء آلودگى هوا/ وظیفه‌ای برای مدیریت آلودگى نداریم

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران گفت: ما برای اولین بار موضوع تحلیل تصاویر ماهواره‌اى را شروع کردیم که منشاء آلودگى هوا را شناسایى کنیم.

محمدمهدى میرزایى قمى سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در نشست خبرى که صبح امروز در دانشگاه شریف برگزار شد، اظهار کرد: شرکت کنترل کیفیت هوا در سال ١٣٧٢ تاسیس شده و سنجش آلودگی هوا و آلودگی صوت از وظایف این شرکت است، این سازمان بر اساس قانون و شرح وظایف سازمان، وظیفه‌ای برای مدیریت آلودگى هوا ندارد.

وى ادامه داد: ٢٢ ایستگاه سنجش کیفیت هوا در سطح شهر تهران داریم، ٣٦ ایستگاه سنجش آلودگی صوت و ١٨ نمایشگر هم در پایتخت وجود دارد، در موضوعات مطالعاتی، تحلیل، سنجش و... شرکت کنترل کیفیت هوا همتا و نظیرى ندارد.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران یادآور شد: منابع آلاینده به ٢ بخش تقسیم می‌شوند که شامل ثابت و متحرک است، مدل پیش بینی الودگی هوا در قانون مشخص شده است و سازمان هواشناسی مکلف شده که مدل پیش بینی را پیاده سازى کند.

میرزایى قمى تاکید کرد: ما برای اولین بار موضوع تحلیل تصاویر ماهواره اى را شروع کردیم که منشا آلودگى هوا را شناسایى کنیم، رفع آلودگى هوا غیرقابل حل نیست.

ميرزايى قمی تصریح کرد: راهکارهای معضل آلودگی هوا شناخته شده و نیاز به شناسایی راهکار جدید ندارد اما با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی این راهکارها را باید در بستر تکنولوژی روز آورد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه چین طی ۱۵ سال با راهکارهای شناسایی شده موفق شد این معضل را حل کند، گفت: نباید موضوع آلودگی هوا را سیاسی کرد و باید با اراده سیاسی به دور از سیاست زدگی موضوع را پیگیری کرد. اینکه بابت اغراض سیاسی به شهرداری تهران حمله کنند، آدرس غلط دادن است.

وی عنوان کرد: در قانون هوای پاک بر اساس آمارهای دیوان محاسبات و سازمان بازرسی، تمامی دستگاه‌های مسئول شناخته شده هستند اما عمده مسئولیت‌ها در ید دستگاه‌های اجرایی دولتی است و نامی از شهرداری تهران در قانون هوای پاک برده نشده است.

قمی در ادامه گفت: در حال حاضر قانون سیاسی هوای ناپاک شکل گرفته و انگار شهرداری تهران تبدیل به دولت اجرایی شده که این آدرس غلط دادن است.

قمی با بیان اینکه برای شهر تهران سیاهه انتشار تهران ذکر می‌کند که سهم اصلی در انتشار آلودگی در شهر تهران مربوط به وسایل نقلیه است، گفت: در سال جاری طی هفت سال اخیر آلاینده دی اکسید گوگرد فراتر از حد مجاز نرفته بود اما این اتفاق افتاد و ۹۴ درصد مربوط به منابع ثابت و شش درصد مربوط به منابع متحرک است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: در شهرداری تهران، سلامت و جان شهروندان موضوعیت دارد و قطعا روی سنجش ها تحلیل های لازم را داریم و عمدتا در قالب مکاتبات محرمانه به دستگاه‌های ذی ربط اعلام می کنیم.

وی تصریح کرد: در خصوص افزایش دی اکسید گوگرد تحلیل خود را ارائه کردیم و دوستان موظف هستند که این موضوع را پیگیری کنند. لازم است تصمیم گیران به تحلیل‌های شرکت کنترل کیفیت هوا مراجعه کنند.

قمی با بیان اینکه حق مردم است که از وضعیت هوا اطلاع داشته باشند، گفت: تحلیل ها بر پایه مطالعاتی است که انجام می شود و با توجه به اینکه قانون‌گذار تکلیفی برای ما تعریف نکرده نمی‌توانیم دقیقا اظهار نظر کنیم و هشدار ما صد در صد قابل استناد نیست.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در خصوص قیمت قابل توجه موتورسیکلت‌های برقی اذعان کرد: علاوه بر این، در کل کشور یک ایستگاه شارژ بیشتر در کشور وجود ندارد و از طرفی زیرساخت این موضوع وجود نداشت.
وی با بیان اینکه شروع این موضوع باید از گروه هدف باشد که همان موتورسیکلت‌های برقی محسوب می‌شوند، گفت: در طرح سوآپ کسی که موتورسیکلت برقی را خریداری می‌کند صرفا مالک بدنه موتورسیکلت است و افزایش قیمت به‌واسطه قیمت باتری لحاظ نشود و بخشی به‌عنوان تامین کننده بدنه و بخشی به‌عنوان شبکه باتری موتورسیکلت برقی فعالیت کند.

قمی در ادامه بیان کرد: میان شرکت ملی پست ایران و شهرداری تهران توافقنامه ای امضا شد که موتورسیکلت‌های کار شرکت ملی پست در قالب طرح سوآپ برقی سازی شوند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه در موضوع آلودگی هوا برنامه ریزی دقیق، منسجم و بلندمدت نداریم، اذعان کرد: واقعیت این است که درست است قانون هوای پاک به عنوان قانون بالادستی وجود دارد اما دستگاه های متولی باید برنامه خود را ارائه دهند.

وی تصریح کرد: اگر ۲۳ دستگاه پای کار آیند و برنامه ریزی بلندمدت صورت گیرد و اراده سیاسی وجود داشته باشد و بالاترین مقام اجرایی کشور خوشبینانه این است که تا دو سال آینده شاهد کاهش آلودگی هوا در پارامترهای ذکر شده خواهیم بود.

قمی در ادامه بیان کرد: باید در قالب یک برنامه ریزی مشخص شروع کنیم تا به مرو شاهد کاهش آلودگی هوای تهران باشیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه تکلیفی در خصوص سنجش سوخت نداریم، گفت: در خصوص توسعه ایستگاه‌ها برنامه ما این است که هم توسعه کمی و هم کیفی داشته باشیم.

انتهاى پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.