مدیر واحد سنجش کنترل کیفیت‌ هوا شهردارى تهران گفت: ٦ الاینده معیار وجود دارد که شامل اوزون، کربن مونوکسید، دی اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن است.

احمد طاهری مدیر واحد سنجش کنترل کیفیت‌هوا شهردارى تهران صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تمام اطلاعات شاخص کیفیت هوا از ایستگاه هاى سنجش هوا رصد مى شود و در تهران ٣٦ ایستگاه مانیتور وجود دارد.

وى ادامه داد: ٢٢ ایستگاه متعلق به شهردارى و ١٤ ایستگاه در اختیار سازمان محیط زیست است، اطلاعات ٣٦ دستگاه تجمیع و یک عدد اعلام می‌شود.

طاهرى گفت: ٦ الاینده معیار وجود دارد که شامل اوزون، کربن مونوکسید، دی اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن است.

وى یادآور شد: در ابتدای سال جارى، طوفان هاى ریزگرد را داریم و الاینده اوزون به الاینده شاخص تبدیل می‌شود همچنین ذرات معلق سایز‌های متفاوتی دارند و دسته بندی ان‌ها با یکدیگر فرق مى کند.

وی اظهار کرد: به‌طور نمونه در ابتدای سال پدیده طوفان‌های ریزگرد را داشتیم و پس از آن آلاینده اوزون شاخص می‌شود و در فصول سرد سال ذرات معلق کوچک تر از دو و نیم میکرون است.

طاهری تصریح کرد: این دسته بندی بر اساس ماهیت این ذرات است و ذراتی که ماهیت طبیعی مثل ریزگرد دارند بزرگ‌تر هستند و ذرات انسان ساز سایز کوچک تری دارند.

مدیر واحد سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه گفت: یک آلاینده دیگری که در کنار موارد یاد شده مانیتور می شود آلاینده کربن سیاه است که فقط در ایستگاه های کنترل کیفیت وجود دارد و تنها دارنده شبکه سنجش کربن سیاه است که حاصل احتراق سوخت های سنگین مثل سوخت های دیزل است، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران محسوب می‌شود که در چهار ایستگاه اندازه گیری می شود.

وی با بیان اینکه در کنار تاسیس ایستگاه ها موضوع دارای اهمیت اطمینان از صحت اطلاعات است، اذعان کرد: فرایندهای کالیبراسیون را به صورت پیوسته اندازه گیری میکنیم و هر دو هفته بیش از ۱۰۰ کالیبراسیون انجام می شود.

طاهری با بیان اینکه هزینه خرید هر ایستگاه بین هفت تا هشت میلیارد تومان است که هزینه نگهداری هم به آن اضافه می شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمبود خاصی نداریم و مرزبندی هایی که روی سطح زمین داریم نمیتوان روی هوا قائل بود اما با این حال تلاش کردیم در هر منطقه یک ایستگاه داشته باشیم.

مدیر واحد سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان اظهار کرد: در فصل سرد سال تقریبا جو تهران به جو همگن می‌رسد و پدیده ای است که بالا و پایین شهر نمی شناسد و تمامی شهر را درگیر میکند.

انتهاى پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۹ دی ۱۴۰۱
باید اطلاعاتشون رو برا مردم بذارن تو اینترنت
آخرین اخبار