سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جشنواره مستند رادیویی پژواک یک کارگاه بزرگ آموزشی است

یک مستندساز گفت: جشنواره پژواک به خودی خود یک کارگاه بزرگ آموزشی است و برگزاری کلاس‌های مستند‌سازی به رشد کیفی تولیدات رادیویی کمک می‌کند.

مونا توسلی، مستندساز رادیو قرآن که با عنوان اثر «متولد بهمن» در نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک به عنوان برگزیده انتخاب شده بود، درباره مستند خود گفت: این مستند روایتی از تاریخ تاسیس رادیو قرآن است و می‌توان هدف از ساخت و پخش این برنامه را علاوه بر قدردانی از پیشکسوتانی که در راه‌اندازی رادیو قرآن حضور داشتند، تدوین تاریخ روایی و شفاهی راه‌اندازی اولین رادیو تخصصی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانست. چرا که تاسیس رادیو قرآن به پیشنهاد مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بوده و در ۲۲ بهمن ۱۳۶۲ این رادیو با تلاوت ایشان شروع به کار کرد.

وی درباره ویژگی خاص این مستند که توانسته در جشنواره برگزیده شود گفت: دلیل انتخاب داوران را دقیقا نمی‌دانم، ولی به نظرم یادآوری و تجدید خاطرات برنامه‌های قرآنی آن زمان و محافل قرآنی قاریان مطرح مصری به شنیده شدن این مستند کمک کرده است. از آنجایی که این برنامه برای شبکه رادیویی قرآن ساخته شده، در تولید آن از موسیقی استفاده نشده و سعی کردم از برنامه‌های آرشیوی و تلاوت‌ها به عنوان شاهد استفاده کنم.

توسلی ادامه داد: برنامه‌ای برای این دوره از جشنواره در دست تهیه دارم و امیدوارم تا زمان ارسال آثار به اتمام برسد و سعی کردم اصولی که در کارگاه‌های مستند آموزش دیده‌ام، بیشتر رعایت شود. این دوره وسواس بیشتری برای انتخاب سوژه داشته‌ام و روایت مستند و شروع آن برای من از اهمیت بیشتری برخوردار بود.

وی درباره اینکه جشنواره‌ها چه تاثیری بر هم‌افزایی‌ها و افزایش همگرایی میان مدیران، برنامه‌سازان و مخاطبان دارد می‌گوید: جشنواره‌های رادیویی برای همگرایی و انتقال تجربه‌ها، بررسی نقاط قوت و ضعف‌ها بسیار حائز اهمیت است، تا روند رو به رشدی را در برنامه‌های رادیویی شاهد باشیم.

تمرکز بر مستند، مسیری برای پیشرفت در ساخت است

برگزیده جشنواره پژواک از چگونگی ارتقای جایگاه رادیو در سطوح مختلف کشور می‌گوید: رادیو تجربه برگزاری  ۱۴ دوره جشنواره را قبل از جشنواره پژواک داشت و به نظرم به یک پختگی در این زمینه رسیده و حاصل آن تجربه‌ها رسیدن به برگزاری جشنواره مستند شده است. تمرکز بر مستند، مسیری برای پیشرفت در ساخت است، به ویژه اینگونه برنامه‌ها که جایگاهش در رادیو کمرنگ بود.

هدف اصلی جشنواره‌ها، ارتقاء کیفی برنامه‌هاست

وی معتقد است هدف اصلی و مشترک برنامه‌سازان و مدیران ارتقاء کیفی برنامه‌ها و جلب رضایت مخاطب است. جشنواره‌ها محلی برای تعامل بیشتر با برنامه‌سازان دیگر شبکه‌ها، گروه‌های برنامه‌ساز، پیشکسوتان و استادان رادیو هستند. این انتقال تجربه‌ها و تعامل‌های سازنده و کارگاه‌های آموزشی و البته ایجاد حس رقابت مثبت، به هدف اصلی که همان ارتقاء کیفی برنامه هاست، کمک شایانی می‌کند.

جشنواره‌ها محلی برای نمایش توانمندی‌های مستندسازان است

توسلی با تاکید بر اینکه جشنواره‌ها فضایی برای نشان دادن استعداد‌ها و خلاقیت‌هاست، می‌افزاید:  جشنواره‌ها فضایی برای نشان دادن استعداد‌ها و توان علمی و فنی برنامه‌سازان است که این خود باعث ارتقاء کیفی برنامه‌ها و نمایش توانمندی‌های آن‌هاست. اگر محور‌های موضوعی که برای جشنواره‌ها تعیین می‌شود کاربردی‌تر و متناسب با مسائل روز و دغدغه مردم باشد، به شنیده شدن برنامه‌ها کمک بیشتری می‌کند و مرجع بودن رادیو بین مردم افزایش می‌یابد.

با برگزاری این جشنواره نگاه ویژه‌ای به مستند شده است

وی با بیان اینکه جشنواره به خودی خود یک کارگاه بزرگ آموزشی است، گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، قبل از ارسال آثار از نکته‌های مهم مستند جشنواره پژواک است؛ چرا که برنامه‌های  مستند سهم اندکی از جدول پخش شبکه‌ها را داشت و با برگزاری این جشنواره نگاه ویژه‌ای به آن شده است و برگزاری کلاس‌های مستند سازی، کارگاه‌ها و تحلیل و نقد برنامه‌های مستند و شناخت صحیح برنامه‌ساز از برنامه‌های مستند به رشد کیفی تولیدات رادیویی کمک شایانی می‌کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.