سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تعداد نیرو‌های جنگلبان در چهارمحال و بختیاری در حد استاندار نیست

طبق نرم جهانی برای هر ۲ هزار هکتار جنگل یک جنگلبان تعیین شده، اما در چهارمحال و بختیاری هر ۶ هزار هکتار یک نیرو بکارگیری شده است.

صادق محمدی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: عدم برخورداری اهالی جنگل نشین از امکانات رفاهی و معیشتی و وابستگی شدید اقتصادی آن‌ها به جنگل، افزایش جمعیت انسانی در مناطق جنگل نشین و کمبود مشاغل در این مناطق، مهاجرت معکوس از شهر به روستا، عدم وجود ساختار و پارت سازمانی در یگان حفاظت، عدم کفایت نیروی بکار گیری شده و بودجه‌های اختصاص داده شده، عدم هویت بخشی به یگان حفاظت از حیث قضایی و حمایتی، عدم مشارکت عمومی در حفظ عرصه‌های جنگلی و صرفاً اکتفا به اطلاع رسانی از جمله عوامل گسترش قاچاق چوب و زغال است.

وی افزود: توجه ویژه به مناطق جنگل نشین در بعد ایجاد اشتغال، پیش بینی سرانه اعتبار نیرو‌های حفاظتی در بدو اختصاص سالیانه اعتبار و استفاده از تجهیزات و امکانات نوین حفاظتی (مثل دوربین‌های پایش از دور جهت کنترل) از جمله راهکار‌های مؤثر در کاهش قاچاق چوب و زغال است.


بیشتر بخوانید


محمدی اضافه کرد: لازم است سازمان منابع طبیعی کشور با تهیه طرحی تحت عنوان چارت سازمانی منابع طبیعی از طریق وزارت جهاد کشاورزی و طرح در هیئت وزیران و سپس ارجاع به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب ساختار سازمانی یگان حفاظت اقدام و سازمان را از بلاتکلیفی نجات دهد، هویت بخشی شغلی و قضایی و اعتباری و به رسمیت شناختن یگان حفاظت و حضور میدانی اداره ترویج و آموزش در مناطق جنگلی نیز از دیگر راهکار‌ها است.

وی با بیان اینکه تعداد نیرو‌های جنگلبان در استان در حد استاندار نیست ادامه داد: طبق نرم جهانی برای هر ۲ هزار هکتار جنگل یک نیرو تعیین شده، اما در استان ما هر ۶ هزار هکتار یک نیرو بکارگیری شده است.

محمدی گفت: با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن اکثر مناطق جنگلی استان همین تعداد نیرو هم اصلا جوابگو نیست.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۷ دی ۱۴۰۱
در طی این چند سال از بین بردن جنگل ها آنچنان زیاد شده که مخ آدم سوت مکشد،نه نظارتی نه برخوردی،حتی برخی از جنگبانان با قاچاقچیان همکاری می کنند،جنگلبانان وظیفه شناس هم هستند که به وظیفه خود خوب عمل می کنند،اگه با همین فرمان پیش بریم چند سال دیگه جنگلی نخواهد بود