سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

دخل و خرج شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲/ حمل‌ونقل؛ دغدغه همیشگی تهرانی‌ها

با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲، شهرداری باید بودجه پیشنهادی برای سال آینده را تقدیم شورای شهر کند تا چکش کاری و تصویب شود.

با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، بحث تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ برجسته شده است. شهرداری تهران باید تا پایان دی‌ماه، بودجه پیشنهادی برای سال آینده را تقدیم شورای شهر کند تا در شورا، چکش کاری و تصویب شود. لایحه‌ای که جزییات دخل و خرج مورد نیاز برای اداره پایتخت را در بردارد و بررسی آن، کیفیت تأمین مالی در بخش‌های مختلف مدیریت شهری را روشن می‌کند.

در همین رابطه، امیر شهرابی مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران در رابطه با بودجه ۱۴۰۲ در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:شهرداری تا ۳۰ دی مهلت دارد تا بودجه سال آینده را به شورا ارائه دهد و در حال جمع‌بندی جزییات آن هستیم. بیشترین سهم در بودجه سرمایه‌ای ۱۴۰۲ به سمت پروژه‌های حمل و نقل و ترافیک متمرکز شده و پروژه‌های عمرانی هم در اولویت هستند.

اما شورای شهر تهران برای سال آینده چه مواردی را در نظر خواهد داشت؟

حمل‌ونقل اولویت بودجه؛ استقبال تهران از ۳۰۰ هزار موتورسیکلت برقی

 پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اولویت‌های بودجه ۱۴۰۲ گفت: همچنان در کلان‌شهر تهران مسئله حمل‌و‌نقل مسئله اول و آخر ما است. چرا که حمل و نقل به موضوعات اولویت‌دار بعدی ارتباط دارد و به نوعی پیش‌نیاز بسیاری از اقدامات مدیریتی در شهر است.

وی با اشاره به اهمیت ویژه به حوزه حمل‌ونقل عمومی در بودجه سال آینده تصریح کرد: یک سوم بودجه ۱۴۰۱ را در جریان بررسی بودجه، به موضوع حمل‌ونقل اختصاص دادیم و امسال هم به این موضوع توجه می‌کنیم.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اضافه شدن ۸۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل پایتخت تا پایان سال، از ورود ۳۰۰ هزار موتورسیکلت برقی تا پایان خردادماه ۱۴۰۲ به سطح شهر تهران خبر داد.

حمل‌و‌نقل، آلودگی هوا، کمبود آب و بد مسکنی در اولویت

احمد صادقی عضو دیگر عضو شورای شهر تهران درباره اولویت‌های مدیریت شهری در بودجه ۱۴۰۲ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تمرکز و اولویت شورای ششم بر حل مسائلی همچون حمل‌و‌نقل، آلودگی هوا و بد مسکنی است.

او افزود: این موارد را باید حل کنیم. برای موضوع ترافیک هم باید فکری کرد. اینکه حمل و نقل توسعه پیدا کند، آلودگی هوا هم تحت تاثیر و در مسیر بهبود قرار می‌گیرد. موضوع کمبود و آلودگی آب هم جز اولویت‌های دیگری است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

صادقی با اشاره به اولویت‌های کمیته هوشمندسازی اظهار کرد: تلاش ما این است که شهرداری غیر حضوری داشته باشیم. باید تمام فرآیند‌ها و زیرساخت‌های سامانه‌های خدماتی طوری آماده شود که مردم نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشند.

صادقی با بیان اینکه شهرداری غیرحضوری سبب کاهش تعداد سفر، ترافیک و آلودگی هوا خواهد شد، گفت: این اقدامات، رضایتمندی شهروندان را در پی خواهد داشت و در حوزه شفافیت و کاهش فساد هم اثرات مثبتی دارد.

کارآمدی بافت فرسوده در اولویت باشد

از سوی دیگر مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز درباره اولویت‌های بودجه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: کارآمدی بافت فرسوده در اولویت قرار دارد و این یعنی توسعه خدمات، افزایش سرانه مسکن در پهنه شهر به ویژه بافت‌های فرسوده و کیفیت بخشی زندگی جزء اولویت‌های بودجه ۱۴۰۲ است.

وظایف سنگین شهرداری به شرط تعامل دستگاه‌ها و مردم

بر اساس آنچه مطرح شد، شهرداری تهران و اعضای شورای شهر بر هدایت منابع مالی در جهت تقویت زیرساخت‌های بنیادی و حیاتی شهر هم‌نظرند. از جمله نوسازی و تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، چاره‌جویی برای ترافیک و رونق صنعت ساختمان به عنوان یکی از محرک‌های اقتصاد کلان و رکن تحولی در حوزه معمازی و شهرسازی شهری.

البته بررسی‌ها نشان می‌دهد، شهرداری تهران در عمده این اقدامات به همکاری با دولت (در بخش نوسازی حمل‌ونقل)، با راهور و مردم (در زمینه تسهیل عبور و مرور و بهبود ترافیک) و با سرمایه‌گذاران و متخصصان (در زمینه ساخت‌وساز) نیازمند است و اساسا به تنهایی نمی‌تواند، در هیچ یکی از زمینه‌های مذکور توفیق چندانی داشته باشد. با این تفاسیر، شناسایی مسائل یاد شده به عنوان عمده چالش‌های شهر و شهروندی و تلاش برای رفع ورجوع آن‌ها  در میان مدت قابل ارزیابی است.

نظرسنجی از تهرانی‌ها درباره بودجه سال آینده شهر

گفتنی است که شهرداری در سامانه من شهردارم، نظرسنجی مربوط به بیش از 2 هزار پروژه محله محور را با تفکیک منطقه و ناحیه قرار داده و از مردم خواسته است که بگویند از نظر آنها، مثلا در یک محله خاص، تعریض یک خیابان مهمتر است، یا احداث یک بوستان یا ساخت سرویس بهداشتی عمومی یا احداث فروشگاه یا موارد دیگر. در بخشی دیگر هم شهروندان می توانند به صورت تستی درباره اولویت بیشتر یا کمتر انجام وظایف مختلف شهرداری در منطقه خود اعم از زیباسازی شهری، کاهش آسیب های اجتماعی، توسعه فضاهای ورزشی، اصلاح آسفالت ها، ایجاد پارکینگ های عمومی و ... اعلام نظر کنند. 

هدف از  این نظرسنجی این است که مشخص شود شهرداری از نظر مردم انجام کدام تکالیف قانونی را در اولویت بگذارد و برایش بودجه بیشتری تخصیص دهد؛ نظرات مردمی ارائه شده در این سامانه، در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران موثر خواهد بود و می‌تواند باعث تغییر بعضی اولویت بندی‌های بودجه سال آتی شهرداری نسبت به سال‌های گذشته شود.  

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۶ دی ۱۴۰۱
لطفا سامانه شفافیت شهرداری را پیگیری کنید
ناشناس
۰۱:۰۹ ۱۶ دی ۱۴۰۱
قدرت منطقه وقت کرد یه ۵۰ تا اتوبوس ب ناوگان اهواز اضافه کنه ملت همیشه در صحنه مثل تریلی ک گوسفند گاو بار میزنه بهم چسبیه نباشند ماشالله اینقدر سطح فرهنگ ارتقا دادین کسی دیگه کسی ماشین نمیخره ترجیح میدن هزارتومن بدن اتوبوس (اگرداشتن) هوا پاک شهر رو الوده نکنند .
ناشناس
۲۲:۲۳ ۱۵ دی ۱۴۰۱
آقای پزشک هسته‌ای!
این پله برقی های تهران تا کی باید خراب باشن؟
اونم سازماندهی دیگه باید درست کنند!
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۵ دی ۱۴۰۱
خداییش شهرداری خوب از جیب مردم پول در میاره خدا بده برکت.
..
۱۷:۱۵ ۱۵ دی ۱۴۰۱
با تکمیل شدن خطوط 6 و 7 مترو تهران دیگه خبری از ترافیک و آلودگی هوا نخواهد بود
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۵ دی ۱۴۰۱
کوچکترین کاری که شهرداری بایستی جهت کاهش روند افزایشی ترافیک و الودگی هوا در کلان شهرها از جمله تهران انجام دهد، لغو فوری فروش تراکم در ساخت و ساز و جلوگیری از ساخت و سازهای جدید است
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۵ دی ۱۴۰۱
متاسفانه همه شهرداری های ایران چند ده هزار مهندس مفت خور دارن
با هفت هشتا پاکبان یعنی یه نفر کارکن داریم صدنفر مفت خور
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۵ دی ۱۴۰۱
مجید فراهانی عضو کمیسیون بودجه شورای شهر تهران در سال ۹۶ گفته

شهرداری تهران هرماه به ۱۳۰ هزار نفر حقوق میده معادل ۵۵۰ میلیارد تومن
بعد از گذشت ۵ سال مطمئنا این تعداد کارمند بیشتر هم شده این مبلغ پرداختی هم چند ده برابر شده
وقتی ۸۰ تا ۹۰ درصد هزینه و دریافتی شهرداری تهران مثه همه شرکت‌های دولتی صرف حقوق و کارمند و وام و هتل و مسافرت و استخر و سینما و خونه بشه چیزی برای پروژه و ساخت و ساز عمرانی و پل و مدرسه و تحقیق و تبلیغ و درآمدزایی نمیمونه
امیدواریم یک‌نفر در شهرداری و دولت پیدا بشه این آمار رو شفاف و به روز به مردم اعلام کنه
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۵ دی ۱۴۰۱
تعداد کارمندان و حقوق بگیران شهرداری تهران ۸۰ هزار نفره اینو مقایسه کنید با کارمندان شهرداری لندن و پاریس و نیویورک و ارتش چین، متاسفانه بزرگترین ایراد ما نون خور زیاده.هم جلوی کار رو میگیرن.هم ماموریت موازی درست میکنن.هم بودجه رو هدر میدن.هم از بهینه سازی و اشتغال در جای دیگه جلوگیری میشه
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۵ دی ۱۴۰۱
جاده یکی از مهمترین معضلات کشور است افزایش آمار تلفات وخسارات بیمه ۷ درصد تولید ناخالص را می بلعد نیاز به بودجه سرمایه گذار خارجی وداخلی جهت ساخت جاده
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۵ دی ۱۴۰۱
آقای شهردارتهران.چرافقط به فکر حمل ونقل تهران هستید.کل تهران راسوراخ کردید ومتروساختید.چرا یه فکری برای مترو شهریار.نمیکنید.هر روز تو ترافیک هستیم.پل سه راه شهریار ۲سال ول کردن به امان خدا.درست نمیکنن هیچ ترافیک صبحگاهی سرسام آور...آخه این چه وضعیه
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۵ دی ۱۴۰۱
سلام ،

حافظ بزرگ......
اسم دختر فاطمه است ،


پیمان اشراقی.