سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حملات خرابکارانه به شبکه برق آمریکا به اوج خود رسیده است

نشریه پولیتیکو گزارش داد در میانه تلاش افراط‌گرایان سفیدپوست برای ایجاد ناآرامی و جنگ نژادی، حملات به شبکه‌های برق آمریکا افزایش یافته است.

نشریه پولیتیکو در گزارشی که جدیداً منتشر کرده می‌گوید حملات فیزیکی به شبکه‌های برق آمریکا در یک دهه گذشته به اوج خود رسیده است.

در این گزارش نوشته شده است که مردم با سرعتی که حداقل در یک دهه گذشته دیده نشده است، در حال تیراندازی، خرابکاری و آسیب رساندن به تجهیزات الکتریکی در آمریکا هستند.

گفته می‌شود اقداماتی از این دست در حالی افزایش می‌یابد که «افراط‌گرایان داخلی» امیدوارند از خاموشی برای ایجاد ناآرامی استفاده کنند.

بر اساس سوابق فدرال بررسی شده توسط نشریه پولیتیکو، حملات فیزیکی و همچنین مجازی به تجهیزاتی که برق را انتقال می‌دهند، از سال ۲۰۱۲ به بالاترین حد خود رسیده است. از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه اوت، ۱۰۱ مورد خرابکاری از این دست گزارش شده در حالی که پیک قبلی ۹۷ مورد خرابکاری را نشان می‌داد. مهم‌ترین حمله امسال تیراندازی به دو پست برق بود که برق ۴۵ هزار نفر را در شهرستان مور در شمال شرقی آمریکا قطع کرد.

مقامات هنوز مظنونین این حوادث را شناسایی نکرده و تنها توانسته‌اند درمورد انگیزه آن به گمانه‌زنی بپردازند. با این حال، ناسیونالیست‌های سفیدپوست، نئونازی‌ها و دیگر افراط‌گرایان داخلی که به دنبال ایجاد ناآرامی هستند، مسئولیت سایر تلاش‌های برجسته برای از بین بردن بخش‌هایی از شبکه برق را برعهده گرفته‌اند. امری که باعث شد کارشناسان امنیتی نگران آسیب‌پذیری سیستم برق آمریکا شوند.

«ریچارد گلیک» رئیس کمیسیون تنظیم مقررات انرژی فدرال هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «آیا چیز شوم‌تری در حال وقوع است؟ آیا افرادی هستند که این اقدامات را برنامه‌ریزی می‌کنند؟... فکر نمی‌کنم در حال حاضر کسی این را بداند. اما شکی نیست که آمار خرابکاری‌ها افزایش یافته است.»

حتی با وجود این‌که شرکت‌های خدمات شهری، آژانس‌های فدرال و تنظیم‌کننده‌های ایالتی اقداماتی را برای سخت‌تر کردن دسترسی به شبکه در دو دهه گذشته اجرا کرده‌اند، کارشناسان نگرانند که این سیستم بیش از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر باشد.

۲۰ هزار مشتری شبکه برق هدف حملات افراط‌گرایان قرار گرفته‌اند

داده‌های تحلیل‌شده توسط نشریه پولیتیکو نشان می‌دهد که طبق مجموعه‌ای از حوادث که شرکت‌ها به وزارت نیرو گزارش داده‌اند، تا ماه اوت، شرکت‌های برق حداقل ۱۰۱ حادثه را تجربه کرده‌اند که به نظر آن‌ها حملات عمدی، تهدید به حمله یا خرابکاری در سیستم شرکت برق بوده است. این حملات بیش از ۲۲ هزار مشتری را تحت تأثیر قرار داده است.

گفته می‌شود در حال حاضر نشانه‌هایی وجود دارد که شبکه برق آمریکا در حال تبدیل شدن به هدفی برای برخی از افراط گرایان داخلی است. در ماه فوریه، ۳ گروه برتری‌طلب سفیدپوست به توطئه‌ای برای تعطیل کردن بخش‌هایی از سیستم قدرت کشور برای ایجاد ناآرامی و ایجاد «جنگ نژادی» اعتراف کردند. در کارولینای شمالی، ۴ نئونازی سال گذشته به توطئه مشابهی متهم شدند که در آن به گفته مقامات قصد داشتند یک ایستگاه فرعی مهم را با اسلحه و مواد منفجره سرنگون کنند.

در همین حال، با گسترش شبکه برق در دهه‌های آینده و با افزایش وسایل نقلیه الکتریکی، آسیب‌پذیری شبکه در برابر حمله افزایش می‌یابد. نیروگاه‌های بادی و خورشیدی که معمولاً در مناطق دورافتاده ساخته می‌شوند حفاظت‌های کمتری نسبت به دیگر نیروگاه‌های انرژی دارند و ممکن است به هدف جدید گروه‌های افراطی تبدیل شوند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.