سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گام‌های موثر در درمان افسردگی

یک روانشناس گام‌هایی که برای درمان افسردگی موثر هستند را شرح داد.

احمد صابری روانشناس در تشریح چگونگی ابتلای افراد به افسردگی و نحوه درمان آن گفت: افسردگی یک اختلال روحی و روانی است که در آن انسان تمام رویداد‌های گذشته خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و از ذهن خود می‌گذراند و نمی‌تواند پذیرای اتفاقات گذشته خود باشد؛ در واقع همه آن شکست‌ها را به زندگی حال انتقال و همه امید نسبت به فردا را از دست می‌دهد.

صابری تصریح کرد: فرد افسرده فردی ناامید است به دلیل این که بر حسب تجارب شکست گذشته، امید در فردا در این گروه دچار بحران می‌شود.

وی بیان کرد: انسان موجودی است که هیجان، تفکر و رفتار دارد؛ هیجان در انسان افسرده که در تماس با اتفاقات اکنون و حال تجربه شده دچار بحران می‌شود. انسان افسرده منبع آگاهی اکنون خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند افکار روشن و پذیرایی در تماس در اکنون و حال برای خود داشته باشد پس انسان افسرده هیجان، افکار و شناخت ناکارآمد و ناسازگار را در خود رشد می‌دهد.

این روانشناس افزود: انسان افسرده در رفتار یک کرختی خاصی دارد و نمی‌تواند حرکتی پویا در راستای سازگاری و کارآمدی اکنون داشته باشد. انسان‌های افسرده از هیجان و تفکر و رفتار‌های ناکارآمد رنج می‌برند. این ناکارآمدی در هیجان، رفتار و تفکر و برای تجربه اکنون و حال است یعنی یک انسان افسرده در روز در تماس با اتفاقات روزمره خود دچار بحران و ناکارآمدی در هیجان، رفتار و تفکر می‌شود.

صابری ادامه داد: گذشته در انسان افسرده نمی‌گذرد و در گذشته خود یک ماندگاری متعالی دارد و این تعالی در گذشته امید را در اکنون و فردا به ناامیدی تبدیل می‌کند.

وی گام اول برای درمان افسردگی را این چنین توصیف کرد: برای اینکه از افسردگی خلاص شویم و بتوانیم از شکست‌های گذشته خود بگذریم و امید را در فردای خود رشد دهیم باید زاویه نگاه را برای تماس با روز خود پراکنده و گسترده کنیم. فرد افسرده می‌تواند در گام اول نگاه متفاوتی را به روز خود داشته باشد و به دنبال تشابه اتفاقات امروز با دیروز خود نباشد، زیرا این تشابه امید را در افسرده‌ها از بین ببرد. این تشابه‌ها زنجیره تماس دیروز، امروز و آینده است. فرد به جای نگاه کردن به این زنجیر باید موضوعات را متفاوت ببیند.


بیشتر بخوانید


این روانشناس گفت: آدم‌های افسرده همیشه از تولید فکر ناتوان اند و تنبلی ذهنی و فکری دارند یعنی هرگز نمی‌توانند تفکراتشان را نسبت به موضوعات امروز با سبک جستجوگری انجام دهند. در گام دوم فرد افسرده باید در تفکرات خود انسان جستجوگری باشد یعنی فرایند و چگونگی موضوع امروز را بررسی کند. آدم‌های افسرده هیچ گاه افکار عمیق ندارند بلکه افکارشان سطحی است و با یک یا دوگام درباره موضوع امروز به قضاوت می‌رسند درصورتی که باید از قضاوت فاصله بگیرند، به دنبال اکتشاف باشند و نگاهی عمیق نگر و فکورانه به موضوعات داشته باشند.

صابری تصریح کرد: در گام سوم آدم افسرده باید پویا باشد و برای این امر باید روز‌هایی که در حال گذراندن آن است را اختصاص به یک موضوع داده و فقط به آن موضوع فکر کند برای مثال روز جمعه روز تفریح است و فقط باید ذهن حول محور تفریح بچرخد. افسرده‌ها به موضوع روز فکر نمی‌کنند بلکه پویایی را درون خود از بین می‌برند و بهره حاصله را از آن نمی‌برند و آن را با یک خواب به پایان می‌رسانند.

وی افزود: باید روز‌های متفاوتی را بسازید، تجربه هر روز را پویا کنید و با ورزش، تفریحات مناسب، تغذیه مناسب، محیط سالم و انسان‌های جدید آن‌ها را آغشته کنید. باید به دنبال تجربه‌های جدید یا تجربه‌هایی که در گذشته مطمئنا حالتان را خوب می‌کرده باشید.

این روانشناس اظهار داشت: گام چهارم در درمان افسردگی این است که از اخبار بد روزانه فاصله بگیریم و برای خودمان یک روز وابسته به نیازهایمان بسازیم. نیاز‌های هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و باید هرکس در رفع نیاز‌های خودش ساعی و پرتلاش باشد، چون هرکس نیازهایش را فقط خودش می‌داند و دیگران سرباز و مسئول نیاز‌های دیگری نیستند. افراد افسرده معمولا رفع نیاز‌های خودشان را به عهده محیط و انسان‌های دیگر می‌گذارند در حالی که باید خودشان به رفع نیاز‌های خودشان بپردازند.

صابری ادامه داد: رفع نیاز‌ها با اقدامات شخصی در تعالی بهزیستی و سلامتی شایان تمرکز و دقت است پس باید متفاوت و عمیق اتفاقات را ببینید، پویا باشید و به نیازهایتان نهایت توجه را داشته باشید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۵ دی ۱۴۰۱
بهترین کار پاکسازی حافظه هست.
مجرد و بیکار
۱۰:۵۹ ۰۵ دی ۱۴۰۱
وقتی منه جوون بیکار باشم و جیبم خالی باشه و امیدی نداشته باشم
۱۰۰ درصد افسرده و ناامید میشم از هرچیزی فقط خدا از باعثان این بیکاریا و گرونیا نگذره که اگه همچی درست بود من الان سرکار بودم و ازدواج میکردم
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۵ دی ۱۴۰۱
وقتی جیب خالی باشه هیچ گامی و هیچ سخنی و هیچ حرکتی نتیجه ای جز خستگی و پوچی نداره
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۵ دی ۱۴۰۱
سلام ،

زنگ زدم روابط عمومی صدا و سیما ،
یک نکته تذکر دادم ،

مرد اپراتور گفت :
نظر شما برای خودتان مهم است ،

بعد هم نام من را برد قوه قضاییه و شکایت کرد ،

پیمان اشراقی.
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۵ دی ۱۴۰۱
خداوند شفایتان دهد