خلیلی خواه مدیر کل اقتصاد و دارایی استان قزوین در نشست با نخبگان دانش بنیان با موضوع با موضوع تولید، تجارت و ترانزیت گفت: باید جایگاه خود را در اقتصاد کلان مشخص کنیم و سپس به سراغ اقتصاد دانش بنیان برویم.
وی افزود: بحث ظرفیتها و اولویتهای سرمایه گذاری استان در اداره کل امور اقتصاد و دارایی انجام شده است.
به گفته مدیر کل اقتصاد و دارایی، مهمترین موضوع سرمایهگذاری، بازاریابی است. اینکه فرصتها و ظرفیتها چگونه محقق شود از راه بازاریابی سرمایهگذاری انجام میشود.
خلیلی خواه گفت: ۱۲۹ فرصت سرمایه گذاری در استان شناسایی شده است.
وی افزود: اگر بخواهیم در حوزه دانش بنیانی کار کنیم باید پروژهها را در این راستا تعریف کنیم.
این مسئول ادامه داد: توسعه مناطق باید عادلانه باشد تا توازن منطقه حفظ شود. فرصتهای سرمایه گذاری مطالعه شده در شهرستانهای مختلف است.
وکیلی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم گفت: مزیتهای طبیعی استان در سه حوزه صنعت، کشاورزی و گردشگری قابل توجه است که لازم است بر این سه حوزه تمرکز شود و به یک سند فاخر دست پیدا کنیم.
وکیلی گفت: برداشت ۴۰ هزار تن زیتون و دوبرابر شدن آن بیش از پیش بینیها بود. ما نیاز به یک نقشه راه داریم تا به توسعه دانش بنیانی برسیم و سند توسعه دانش بنیان استان امیدواریم تا پایان سال به تصویب برسد.
وی افزود: این سند باید بر اساس قانون جهش تولید دانش بنیان تنظیم شده و حاوی راهبردها، سیاستهای کلی و تکالیف دستگاههای اجرایی باشد.
به گفته این مسئول؛ دو مسیر برای این موضوع متصور است یکی اینست که یک برنامه مشخص برای توسعه دانش بنیان در نظر بگیریم. دوم اینست که تجربه و نمونههای موفق داخلی و خارجی را احصا کنیم و بر اساس آن حرکت کنیم.
وکیلی بیان کرد: شاید یکی از نواقص برنامه هفتم توسعه این است که در ۱۲ موضوع جای دانش بنیان خالی است.
امتحان معاون طرحهای جامع وزارت راه و شهرسازی هم در این نشست گفت: بر اساس اسناد بالادستی ۵۸ مرکز لجستیک مشخص شده است که از این مراکز دو مرکز در استان قزوین قرار دارد. در دهکده لجستیک قزوین راهآهن در نظر گرفته شده است که تا دو هفته آینده مصوب خواهد شد.
امتحان افزود: پارک لجستیک کشاورزی تاکستان هم طی دو هفته آینده به تصویب خواهد رسید و برای شناسایی سرمایه گذار فراخوان خواهد شد. جانمایی مراکز لجستیک استان قزوین به پایان رسیده است.محدودیتهای لازم برای این مراکز لجستیک در نظر گرفته شده است.
بیات استاد اقتصاد دانشگاه بین الملل افزود: ما ایدههایی بالاتر از دهکده برای قزوین داشتیم. در جریان دانش بنیان باید بر اساس ظرفیتهای استان برنامه ریزی شود. مسیر توسعه قزوین از راه تجارت بوده است.
بیات گفت: در برنامهریزیها باید به این مسیر شاهراهی توجه شود. هیچکدام از هابهای لجستیک کشور به اندازه قزوین مناسب نیست، اما تا امروز مغفول مانده است.