سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیش‌از هفت تن عسل مرغوب در خاش تولید شد

مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: سالانه هفت تن و ۵۰۰ کیلوگرم عسل مرغوب و با کیفیت تولیدی این شهرستان به بازار عرضه و مورد استقبال مشتریان قرار می‌گیرد.

شیرزاد کمالی با اشاره به وجود شهد گلها و تنوع در گونه‌های جنگلی، مرتعی و فعالیت‌های کشت زراعی و باغی در خاش و استقبال خوب کشاورزان در امر زنبورداری اظهارداشت: در این شهرستان ۱۴ نفر که دارای ۷۵۰ کلنی کندوی عسل هستند در امر پرورش زنبور عسل و تولید این ماده غذایی و دارویی ارزشمند فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه کار پرورش زنبور و تولید عسل در مناطق دشتی و ارتفاعات خاش انجام می‌شود افزود: حاشیه شرقی کوه تفتان علاوه‌بر هوای مناسب در فصل بهار و تابستان، دارای پوشش گیاهی خوبی برای پرورش زنبور محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خاش با اشاره به برگزاری چند دوره آموزشی ویژه علاقمندان زنبورداری گفت: تمامی جوانان و علاقه‌مندان به کار در حرفه زنبورداری می‌توانند جهت اشتغال و استفاده از تسهیلات بانکی کم بهره به مدیریت جهاد کشاورزی خاش مراجعه کنند.

وی با اشاره به اهمیت داشتن ییلاق و قشلاق برای فعالیت زنبورداری بیان کرد: همه ساله کندوهای مهاجر از شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان به منظور ییلاق گذرانی به مناطق سردسیر خاش منتقل و کندوهای نقاط سردسیر نیز برای قشلاق گذرانی به نقاط گرمسیری جنوب استان منتقل می شوند.

کمالی اظهارداشت: نیاز است تا دوره‌های آموزشی برای بالا بردن دانش زنبورداری کشاورزان و جوانان علاقه مند در خاش برگزار شود.

یکی زا زنبورداران خاشی گفت: به همراه خانواده و بستگانم توانستم ۱۸۰ کندوی زنبور عسل تهیه و در سال بیش‌از یک‌هزار و ۵۰۰ کیلوگرم عسل با کیفیت تولید و به بازار مصرف عرضه کنم.

پسند شهنوازی افزود: زنبورهای عسل را در کنار مزرعه و باغ خود نگهداری می‌کنم و زنبورها با استفاده از شهد گل‌های خارشتر، آفتابگردان، گز و صیفی جات عسل ناب تولید می‌کنند.

وی بیان کرد: عسل تولیدی بدون مواد افزودنی و با کیفیت بالا و صد درصد طبیعی به دست مصرف کنندگان می رسد.

  به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر پرورش زنبور و تولید عسل در شهرستان خاش با رکود مواجه شده بود اما برخی از کشاورزان پیشرو و توانمند توانستند از ظرفیت کشاورزی و باغداری خود بهره ببرند و به تولید عسل بپردازند.

دولت نیز تلاش دارد برای بالابردن کیفیت تولیدات کشاورزی و افزایش راندمان تولید که بر اثر فعالیت‌های زنبورداری و عمل گرده افشانی زنبور عسل پدید می‌آید بکار اشتغال بیشتر و تولید عسل نیز کمک کند.

خاش از توابع سیستان و بلوچستان در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.