سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیوند مستحکم حمل و نقل دریایی و ریلی در بندر امام خمینی (ره)

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: بندر امام خمینی (ره) از ١٢٠ کیلومتر راه آهن داخلی برخوردار است که زمینه ساز پیوند مستحکم حمل و نقل دریایی و ریلی در منطقه جنوب غرب کشور شده است.

بهروز آقایی ضمن گرامی داشت ٢۶ آذر روز حمل و نقل گفت: بندر امام خمینی(ره) به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور از ١٢٠ کیلومتر راه آهن داخلی برخوردار است که دسترسی مستقیم شبکه ریلی کشورمان به ٣٠۰هزار متر مربع انبار سرپوشیده و یک میلیون متر مربع محوطه و بارانداز را فراهم کرده است.

او می گوید:  این میزان دسترسی، در توسعه تجارت خارجی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما باید تلاش کرد تا صاحبان کالا برای بکارگیری از این ظرفیت موجود در بندر امام بیش از پیش ترغیب شوند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان ادامه داد: مخزن روغن خوراکی به ظرفیت۳۰۰ هزار تن، سیلوی غلات با حجم ١٢٠ هزار تن، مخازن نگهداری مواد نفتی به میزان ١۴٠ هزار تن از جمله مراکز بار در مجاورت شبکه ریلی موجود در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) محسوب می شوند.

به گفته آقای آقایی، در مجموع، بصورت روزانه امکان بارگیری بیش از ۵۰ هزار تن انواع کالا از طریق راه آهن این بندر وجود دارد.

او ادامه داد: علیرغم شرایط موجود، سهم شبکه ریلی از حمل و نقل بار در بندر امام خمینی (ره) کمتر از ١۵ درصد برآورد شده که دربرگیرنده روزانه کمتر از ١۰ هزار تن است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: باید توجه داشت که حمل و نقل ریلی به علت برخورداری از مزیت‌های منحصر به فرد از جمله صرفه‌جویی در مصرف انرژی، سازگاری با محیط زیست و توسعه پایدار، کاهش هزینه‌ها و امنیت بالا همواره به عنوان گزینه‌ای مناسب در زمینه حمل و نقل کالا محسوب می شود.

بهروز آقایی با اشاره به اینکه حمل و نقل کالا از طریق شبکه ریلی در مقایسه با سایر روش‌های حمل و نقل همواره مورد توجه دولت‌ها قرار دارد، ادامه داد: این درحالی است که توسعه این زیرساخت بسیار با اهمیت در حوزه حمل و نقل باید همواره مورد توجه ویژه ای قرار گیرد.

او گفت: ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی بین المللی شرق به غرب و شمال به جنوب و نیز با برخورداری از شبکه گسترده ریلی متصل به مرز های ترانزیتی از امکانات بالقوه‌ای برای نقش‌آفرینی در تجارت بین المللی و جذب کالاهای ترانزیتی برخوردار است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان  با تاکید بر اینکه سرعت حمل و نقل کالا از طریق شبکه ریلی در کشور نیاز به بازنگری و بهبود زیرساخت‌ها دارد، گفت: استفاده از راه آهن، علاوه بر بهره وری از تحمیل هزینه های مازاد در مقایسه با حمل و نقل جاده ای نیز جلوگیری می کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.