سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گفتمان سازی، آموزش و شبکه سازی نیاز نظام آموزشی امروز

محقق تعلیم و تربیت و مشاور بطحایی در روش‌های فعال تربیتی گفت: هر تحول جدید در نظام آموزشی نیازمند گفتمان سازی آموزش و شبکه سازی است.

سید محمد رضا نوروزیان، حکمت پژوه و محقق تعلیم و تربیت و مشاور بطحایی در روش‌های فعال تربیتی در یزد گفت: هر تحول جدید در نظام آموزشی را نیازمند سه برنامه و اتفاق شامل گفتمان سازی آموزش و شبکه سازی می‌دانیم که در شبکه سازی هم به افراد داخل شبکه از جمله معلمان فعال و خلاق و هم به فعالان خارج از شبکه نیازمندیم.

او با اشاره به اتفاقات اخیر در جامعه، اظهار داشت: جوانان ما تا مسئول قانونگذار با مفهوم رویا آشنا نیستند درحالی که باید برای ۲۰ سال آینده رویا داشته باشیم.

نوروزیان جنس کار تعلیم و تربیت را پیچیده توصیف کرد و افزود: مدرسه به مثابه نظام اجتماعی است و یک مطلب مهمی است که این موضوع در کتاب "مدرسه به مثابه سیستم اجتماعی" و ترجمه شده در ایران آمده است و مطالعه این کتاب برای هر مدیر مدرسه‌ای توصیه می‌شود.

او ابراز کرد: به نظر بنده مدیر مدرسه باید مجتهد تعلیم و تربیت باشد و مدیر مدرسه هیچ نسبتی نباید با مدیریت سلسله مراتبی داشته باشد و متاسفانه از دهه ۴۰ تا کنون تئوری‌های مدیریتی دولتی و صنعتی وارد مدارس ایران شد و شبیه یک فاجعه است، زیرا در این سیستم هر آنچه مدیر می‌گوید باید انجام شود.

نوروزیان تصریح کرد: در دنیا در تمام سازمان‌های دنیا کانون ارزیابی و توسعه وجود دارد و مدیری خوب است که شایستگی خوبی داشته باشد.

او گفت: باید ببینیم مدیر چه توانمندی‌ها و چه بینشی و چه نگرشی دارد و ساختار‌های ارزشی را چگونه منتقل می‌کند برای همین ما نیازمند مدیران مجتهد در مدارس هستیم یعنی اینکه یک مدیر باید در شرایط مختلف توانایی فرضیه پردازی و حل بحران را دارا باشد.

او اذعان کرد: ما اکنون با دانش آموزانی مواجهیم که صمیمیت آنان در جزایر مجازی باعث شده ما از آن‌ها عقب بیفتیم و دانش آموزی که ذهن و دلش در شخصیت‌های مجازی است معلم چگونه باید با او مواجه شود؟

حکمت پژوه و محقق تعلیم و تربیت و مشاور بطحایی در روش‌های فعال تربیتی، اظهار داشت: معلم و مدیر باید با هم متحد باشند و در واقع اگر مدیر مدرسه مجتهد نباشد معلم مدرسه هم مجتهد نخواهد شد.

نوروزیان، هر تحول جدید در نظام آموزشی را نیازمند سه برنامه و اتفاق شامل گفتمان سازی آموزش و شبکه سازی بیان کرد و افزود: تکرار برنامه به اتمسفر گفتمانی کمک می‌کند و ۲۵ مهارت باید ملکه ذهن شود و معلمان لحظه به لحظه آموزش ببینند، زیرا سطح معلمان و خروجی آنان با یکدیگر یکسان نیست و شبکه سازی در این رابطه خیلی مهم است.

او ادامه داد: در شبکه سازی هم به افراد داخل شبکه از جمله معلمان فعال و خلاق و هم به فعالان خارج از شبکه برای کیفیت بخشی به شبکه سازی نیازمندیم تا به توسعه گفتمان و رشد آنان کمک کند.

حکمت پژوه و محقق تعلیم و تربیت و مشاور بطحایی در روش‌های فعال تربیتی با ابراز تاسف از اینکه در آموزش رسمی هر ایده جذاب و آینده داری با تکنیک زدگی و گزارش زدگی تلف می‌شود؛ افزود: در این روش معلم می‌خواهد تنها مسئول بالا دست خود را راضی کند.

نوروزیان، خاطر نشان کرد: از راس هرم، معلم باید بر مبادی نظریه ایده خود مسلط شود و باید ظرفیت دانش آموزان را همزمان با علم آنان زیاد کنیم.

او با اشاره به وجود روش فعال تربیتی گفت: در این روش منظور ما روش تدریس نیست بلکه تکنولوژی آموزشی است و وقتی می‌گوییم فعال یعنی حفظ عاملیت دانش آموز در امر یادگیری مد نظر ما هست.

نوروزیان، اضافه کرد: پیاژه می‌گوید وقتی به دانش آموز مطلبی را آموزش می‌دهیم او را از لذت کشف محروم می‌کنیم در واقع بهترین روش یاد دادن آموزش، یاد ندادن است.

او ادامه داد: رهبری آموزشی یعنی مدیریت یادگیری "یادگیری"را اموزش دهیم که در روش فعال دنبال آن هستیم یعنی به دانش آموز یاد دهیم که چگونه یاد بگیرند نه اینکه تنها به آن‌ها یاد بدهیم.

حکمت پژوه و محقق تعلیم و تربیت و مشاور دکتر بطحایی در روش‌های فعال تربیتی، بیان کرد: در روش فعال تربیتی، یادگیری مستقل است و ما در امور تربیتی اشتباه بزرگی کردیم و معلم آموزش دهنده و معلم پرورش دهنده را جدا کردیم و نیز دروس تخصصی و عمومی را در دانشگاه‌ها و فیزیک و شیمی و ریاضی را از دین جدا کردیم.

نوروزیان، افزود: در واقع معلم از وقتی که از منزل خود خارج می‌شود درحال یک تربیت کردن پنهان است چه از نظر لباس پوشیدن و چیدمان کلاس تا حرف زدن و غیره.

او ابراز کرد: ما نباید چیز‌های خوب را یک دفعه به دانش آموز یاد بدهیم بلکه باید او را تشنه یادگیری کنیم.

نوروزیان، تاکید کرد: ما در برنامه‌های تربیتی از نظر تعریف تربیت مشکل داریم و اولین اشتباه ما همین مسئله تربیت کردن است در حالی که کار پیامبران بستر سازی برای تربیت شدن انسان هاست و ما به اشتباه فکر می‌کنیم که ما باید همه را به عنوان یک مربی تربیت کنیم.

او بیان کرد: در واقع ما تربیت شدن را در ایران به بهانه تربیت کردن متوقف کردیم و هنرمندانه سراغ دین نرفتیم در حالی که تربیت همه اش فرایند و پروسه است و نتیجه محور نیست.

حکمت پژوه و محقق تعلیم و تربیت و مشاور دکتر بطحایی در روش‌های فعال تربیتی، یک مدرسه خوب را مدرسه‌ای دانست که خوب و بد در کنار یکدیگر باشند و مدرسه خوب مدرسه‌ای است که چند خروجی دارد.

نوروزیان، تاکید کرد: تربیت امری فرایندی است یعنی یک بچه با دو مسیر خیر و شر مواجه شود تا با حضور یک دانش آموز شر فرصت برای خوب شدن او فراهم شود.

او خاطر نشان کرد: ما باید برای بینش تربیتی معلمان وقت بگذاریم و باید این موضوع اصلاح شود.

حکمت پژوه و محقق تعلیم و تربیت و مشاور دکتر بطحایی در روش‌های فعال تربیتی، در خصوص پخش برخی انیمیشن‌ها از صدا و سیما گفت: بعضی از انیمیشن‌های غربی با ترجمه فارسی مخرب است در حالی که بدون ترجمه تا این اندازه مخرب نیست و کشور ژاپن برای فوتبال و ورزش خود انیمیشن درست می‌کند و ما هنوز نتوانستیم در این مورد فعالیت شایانی داشته باشیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.