سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شرایط رایگان شدن قبض گاز چیست؟

مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز گفت: مشترکان عادی اگر مصرفی معادل ۷۰ درصد الگوی مصرف منطقه خود داشته باشند قبض گاز آنها رایگان خواهد بود.

در گفتگوی ویژه خبری امشب موضوع ناترازی مصرف و تولید گاز با حضور شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و رحمانی مدیر اداره گازرسانی شرکت ملی گاز بررسی شد.

جمع بندی مجلس در خصوص ناترازی تولید و مصرف گاز به کجا رسید؟

شریعتی: دو ماه قبل کمیسیون انرژی گزارشی به صحن علنی مجلس ارائه و در آن اعلام کرد در فصل سرد سال ناترازی بین تولید و مصرف گاز طبیعی داریم و هشدار دادیم که اگر مصرف به همین روند فعلی ادامه پیدا کند در سال   ۱۴۰۵ به مشکل برخواهیم خورد.

در زمینه تولید کارهای خوبی انجام شده است اما طبق برنامه های پنجم و ششم شدت مصرف انرژی را باید به یک دوم کاهش می دادیم که این امر محقق نشده است و نشان می دهد سیاست های  گازی که اتخاذ شده خوب نبوده است.

خروجی گزارش چه بود؟

شریعتی: پیشنهاداتی به مسئولان اجرایی گوشزد کردیم. باید سیاست های سمت مصرف را یکپارچه اجرا کنیم. در حوزه تولید وزارت خانه های نفت و نیرو متمرکز هستند اما در حوزه مصرف پراکندگی وجود دارد.

پیشنهاد دادیم تا معاونت مدیریت مصرف در سطح ریاست جمهوری تشکیل شود . متن اولیه آن آماده شده و طی هفته آینده با فوریت لازم تقدیم مجلس می شود. همچنین پیشنهاد ایجاد صندوق بهره وری انرژی داده شده است.

الان ۳۷ درصد مصرف گاز در بخش خانگی  و ۳۴ درصد در بخش  نیروگاهی است. در دنیا با استفاده از فناوری های جدید تا ۸۵ درصد بازدهی در نیروگاه ها را افزایش داده اند اما در کشور ما این رقم حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است. ۲۳ درصد اتلاف انرژی داریم.

وضعیت تعرفه های گاز به چه گونه ای است و  منابع رایگان شدن قبوض از کجا تامین می شود؟

رحمانی: یکی از روش های مدیریت مصرف، اجرای سیاست های قیمت گذاری است که چندین سال مسکوت نگه داشته شده بود.

از سال گذشته مقدماتی در این خصوص انجام شد و  امسال مقرر شده اجرایی شود .بر این اساس تعرفه مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که مصرف  آنها متعارف و در ۳ پله ابتدایی باشد، رایگان می شود و منابع آن از محل افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف تامین خواهد شد.

 چقدر از مشترکان در ۳ پله اول مصرف قرار می گیرند؟

مشترکان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد اگر پله ۴ هم باشند ،قبض آنها در ۳ پله اول رایگان است و از پله چهارم باید هزینه پرداخت کنند.

۹۳۵ هزار مشترک تحت پوشش کمیته امداد  و ۳۲۴ هزار مشترک تحت پوشش بهزیستی و در مجموع یک میلیون و ۲۵۹ هزار مشترک از این بند قانونی استفاده کرده و تعرفه رایگان گاز خواهند داشت.

در پلکان ۱۱ و ۱۲ که بسیار پرمصرف هستند،  چطور تعرفه محاسبه می شود؟

رحمانی: شهرها و روستاها به ۵ اقلیم بسیار سرد تا گرم تقسیم بندی می شوند و محدوده مصرف مشترکان پلکانی و در ۱۲ پله تعریف شده است.

در پلکان اول تا سوم مصارف متعارف است و ۶۴ درصد مشترکان خوش مصرف هستند  که هیچ تغییری  در تعرفه گاز ندارند. پلکان ۴ تا ۶ مصرف بیشتر دارند که ۳۰ درصد افزایش و پلکان  ۷ تا ۱۰  معادل۵۰ درصد افزایش گازبها خواهند داشت و قیمت گاز در پله یازدهم و دوازدهم هم به ترتیب ۵ هزار و ۶ هزار تومان خواهد شد. بعد از آن هم  به صورت پلکانی محاسبه می‌شوند و این طور نیست که کسی که در پله دوازده قرار می‌گیرد تمام تعرفه گازش ۶ هزار تومان باشد بلکه به صورت پلکانی پرداخت می‌شود.

بد مصرف ها در کشور بیش از ۱۰ برابر پلکان اول و دوم مصرف گاز دارند. مشترکان عادی اگر مصرفی معادل ۷۰ درصد الگوی مصرف منطقه خود داشته باشند قبض گاز آنها رایگان خواهد بود.

میزان مصرف بر اساس قبض و شماره کنتور مشخص است و مشترکان می توانند به طور پیامکی یا از طریق سایت شرکت ملی گاز از میزان مصرف و الگوی مصرف در منطقه خود مطلع شوند.

مشترکان اگر نسبت به سال قبل خود کاهش مصرف داشته باشند می توانند تا ۴۵ درصد از تخفیف برخوردار شوند.

از پلکان ۶ به بالا  اگر۸۰ درصد بیشتر از سال قبل مصرف کنند تعرفه آنها دو پله بالاتر محاسبه می شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
برای گاز مجانی فقط حمام دو دقیقه و بعد فقط ویزیت دکتر و بیمارستان خانوادگی گاز مجانی
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
باید زیر 80هزار تومان رایگان شود بالاتر تخفیف و......این یک نوع کلک بازی برای شرکتی ها و....است
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
سلام گاز مشترکین که رایگان شده مشاهده شده که دوستان از گاز این مشترک استفاده می کنند
رایگان ندهید بلکه به نفر مورد نظر مبلغی اختصاص دهید اگر گاز استفاده کرد از آن مبلغ کسر شود و در غیر این صورت نقدی به طرف پرداخت شود
مدیریت سخت نیست فقط کمی شعور می خواهد
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
شما ، جیب ملت رو نزنید ! رایگان پیشکش ...
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
شما جیب ما رو نزن.نمیخواد مجانی گاز بدی
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
از نظر دزدهای حکومتی شرط رایگان شدن گاز مصرف نکردن و از سرما لرزیدن است.
و اینکه چرا قبوض گاز برخی استانها با مصرف برابر بسیار ارزانتر از استانهای ترک نشین است. چرا باید گاز بها برای ملت ترک گران محاسبه شود. سالهای طولانی است کسی به این پرسش پاسخ نمی دهد.
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
شرکت های گاز و برق برای مردم رابین هود زمانه شدن از یه عده بگیرن بدن به یده دیگه
محسن گرمی ایران
۱۰:۱۱ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
سلام.علت اصلی الودگی هوا دو شرکت خودروساز حلبی داخلی است که هم هوارو الوده میکنه و هم باعث کشته و معلول شدن هزاران شهروند کشورمان،ایا دستور واردات میلیونی خودرو از طرف رییس جمهور اجرایی شد به یقین نه،بلکه قیمت خودروهای داخلی را با مافیابازی و اوردن خودرو به بورس به بهانه کشف قیمت دوبرابر شد،در کدام کشور چنین کاری می کنند،در پنج سال گذشته قیمت خودرو بیش از هفت برابر شده،عالم بدون عمل به کجا می روی،این ره که تو می روی به ترکستان است.
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
شما جیب مردم را نزنید ما گاز رایگان نخواستیم سیصد تومان یارانه دادید سه میلیون دارید میگیرید شما نظارت ها روشدید وپایدار کنید جلوی گرانی رو بگیرید همه چی درست میشه چرا کسی جلوی گرانی ارز ودلار وسکه رو نمی گیره ؟؟؟؟؟؟؟کی باید پاسخگو باشه؟؟
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
خب خودتون روشش رو پایان متن خبر توضیح می دادین که چطور از طریق وب سایت یا با کدام شماره پیامکی می تونن از مصرف خودشون و الگوی مصرف منطقه مطلع بشن
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
حالا خیابان ها خلوت شده بعد شما بیاید دوباره با این کارا شلوغش کنید
آقا تو را به خدا به فکر رهبری باشید
با این کارا خیلی آقا رو اذیت میکنید
الان آخه وقت افزایش هزینه هاس
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
فست فوت ها در خیابان گاز را رایگان میشوزانند و شما هنوز نتوانستید انها را منع کنید از بس در فساد و رشو ه غرق شدید برای شما مهم نیست و این رایگان شدن را فقط با رابطه ایجاد میکنید
ناشناس
۰۷:۵۹ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
خیلی ظلمید؛ یه خونواده پرجمعیت تو شهر کویری که زمستونش از سرما وتابستون از گرما می میری جریمه می کنید خونه مجردی تو یه منطقه خوش آب و هوا را صفر می کنید!! طرف یه نفره تو مغازش گاز را هدر میده چیزی نیست ما توخونه بابت حقمون باید جریمه بشیم!!بعد هم دوره میفتید و می گید برا مشکلات راه حل بدهید!!