جام جهانی قطر علاوه بر تاثیرگذاری اقتصادی و تجاری بر کشور میزبان، میتواند زمینه ساز توسعه و گسترش هرچه بیشتر کشورهای همسایه از جمله ایران در صنعت گردشگری بلندمدت شود و «گردشگران موقت» را به «گردشگران پایدار» تبدیل کند.
اما طبق گفته رئیس جامعه هتلداران ایران، رویدادها و رخدادهای اخیر کشور باعث شد تا بیش از ۸۵ درصد از گردشگران کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی سفر خود به ایران را کنسل کنند و صنعت گردشگری، این فرصت طلایی در جذب توریسم اقتصادی را از دست بدهد.
خسارت میلیاردی کرونا به صنعت گردشگری
طبق گفته وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران خسارت مالی گردشگری کشور ناشی از ویروس کرونا «۳۲ هزار میلیارد تومان» تخمین زده شده است، که بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان به مراکز اقامتی مربوط میشود که همین امر سبب شده تا بیش از ۲۱ هزار نفر در این بخش بیکار شوند.
دفاتر خدمات مسافرتی با بیش از یکهزار میلیارد تومان خسارت و بیش از ششهزار نفر بیکار، دومین گروه زیاندیده در صنعت گردشگری در دوران کرونا بحساب میآید، در ایام کرونا برخی استانهای کشور در صنعت جذب توریسم اقتصادی صدمات زیادی دیدهاند.
از جمله چهارمحال بختیاری که حدود ۱۱۹ میلیون دلار به نرخ رسمی ۴۲۰۰۰ ریال به ازای هر دلار درآمد حاصل از گردشگری را از دست داده است، چراکه بسیاری از بازدیدکنندگان بالقوه از زمان شروع محدودیتهای جدید ویروس کرونا از استانهای ایران دور ماندهاند.
براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) سال ۲۰۲۰، بدترین سال ثبت شده صنعت گردشگری جهانی در طول تاریخ بحساب میآید، چراکه گردشگری به میزان ۷۳ درصد کاهش یافت. به گفته این نهاد بینالمللی انتظار نمیرود که ورود گردشگران به سراسر جهان تا سال ۲۰۲۴ به میزان قبل از شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان برگردد.
اما جامجهانی قطر این فرصت را برای کشور برگزار کننده و کشورهای همسایه از جمله ایران فراهم کرد، تا از این طریق آسیبهای وارد به صنعت گردشگری جبران شود و با جذب توریسم اقتصادی جان تازهای به این صنعت ببخشند.
ضرر میلیون دلاری به صنعت گردشگری ایران
طبق اعلام رسانههای بینالمللی، یک میلیون و پانصد هزار گردشگر از نقاط مختلف جهان برای تماشای بازیهای جام جهانی به قطر سفر کردند، از آنجایی که کشور قطر از لحاظ اسکان تماشگر خارجی دارای محدودیت و کمبود ظرفیت است، به همراهی کشورهای منطقه حوزه خلیج فارس برای برگزاری این تورنمنت جهانی نیاز داشت.
به همین خاطر تا پیش از آغاز جام جهانی کشور ایران بهدلیل همسایگی با قطر بهعنوان یکی از کشورهایی که میتواند در جذب گردشگر موفق عمل کند نامبرده میشد، اما بخاطر ناآرامیها و اغتشاشات اخیر فرصت جذب گردشگران اروپایی، آمریکایی و آسیایی را از ایران گرفته شد.
طبق یک گزارش تحقیقاتی جدید در رسانه تجارت عربی، جامجهانی قطر حدود ۴ میلیارد دلار فرصت درآمدزایی در صنعت گردشگری خاورمیانه ایجاد میکند، که اگر زمینه حضور تماشاچیان جام جهانی در جزایر کیش، قشم و .. فراهم میشد، ایران تنها با سهم ۱۰ درصدی از این بازار، ۴۰۰ میلیون دلار به صنعت گردشگری خود تزریق میکرد.
سود سرشار دبی از گردشگران جام جهانی
به گفته تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی، کشور قطر ظرفیت محدودی از لحاظ جغرافیایی برای برگزاری این رویداد داشت، به همین خاطر دبی و ریاض از ذینفعان اصلی جام جهانی برای جذب گردشگر بهحساب میآیند. در واقع کشورهایی حوزه خلیج فارس با جذب گردشگر در رویدادهای بزرگ بینالمللی میتوانند، خود را از درآمدهای نفتی متنوع کنند.
برای مثال شورای ورزشی امارات متحده عربی پیش از آغاز مسابقات جام جهانی ۱ میلیون گردشگر را پیش بینی کرده و برای این موضوع تقریباً صد و چهل هزار اتاق هتل برای گردشگران خارجی آماده کردند، در کنار آمادهسازی اسکان، بازدیدکنندگان میتوانند با اجاره قایقهای تفریحی با قیمت ده هزار دلار هر شب در حین عبور از خلیج فارس، مسابقات را تماشا کنند.
از دیگر امکاناتی که امارات برای درآمدزایی از گردشگران جام جهانی قطر در نظر گرفته، میتوان به چهل و سه منطقه هواداری برای تماشای مسابقات، مانند منطقه رسمی هواداران Budweiser در بندر دبی که روزانه گنجایش میزبانی ۱۰۰۰۰ هوادار را دارد، اشاره کرد.
دود ناآرامیها در چشم صنعت گردشگری
به گزارش مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، در سالهای اخیر بخاطر سیل و بارندگی، گرانی بنزین، شیوع ویروس کرونا به صنعت گردشگری ایران آسیبهای زیادی وارد شد. اما جام جهانی قطر فرصت مناسبی برای ایران محسوب میشد تا از این طریق سهم قابل توجهی از اقتصاد این رویداد بینالمللی از آن خود کند و صدمات وارده به این صنعت جبران شود.
اما اغتشاشات اخیر و ایجاد فضای ملتهب سیاسی توسط رسانههای بینالمللی و ضدایرانی سبب شد تا این فرصت طلایی برای جذب توریسم اقتصادی از دست برود و حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارز به کشور وارد نشود، در پایان باید اشاره کرد مسببین ناآرامیهای اخیر مسؤول از دست رفتن این فرصت طلایی در صنعت گردشگری هستند.
منبع: مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج