سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احراز شایستگی های عمومی دانش آموزان با آزمون های مداد کاغذی ممکن نیست

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: سنجش دانش آموزان در دوره ابتدایی به شکل کیفی توصیفی انجام می شود.

معصومه نجفی با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی در خصوص افت سطح سواد کودکان گفت: براساس پژوهش ‎ های انجام شده، از پیامد‌های غیرحضوری بودن آموزش طی دو سال گذشته، پایین آمدن کیفیت آموزش بوده است، طرح جبران و تثبیت یادگیری در تابستان گذشته به منظور جبران این افت اجرا و مقرر شد فاز دوم آن در سال جاری پس از شناسایی دوباره دانش آموزان نیازمند توجه، به مرحله اجرا دربیاید.

وی افزود: سنجش دانش آموزان در دوره ابتدایی به شکل کیفی توصیفی انجام می شود و احراز شایستگی های عمومی دانش آموزان از طریق آزمون های مداد کاغذی و دریک فضای استرس ‎زای امتحانی ممکن نیست و لازمه این دریافت، رصد دانش آموزان توسطه معلمان در یک بازه زمانی است.

مهلت آموزش و پرورش به معلمان برای شناسایی «دانش‌آموزان نیازمند توجه بیشتر» تا اواسط آذر

نجفی تصریح کرد: معلمان از مهر تا اواسط آذر فرصت خواهند داشت که طی فرایند تدریس، مرحله شناسایی دانش آموزان را طی کرده و آن دسته از دانش آموزان که در هر درس نیازمند توجه بیشتر هستند را شناسایی کنند.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش لزوم ایجاد یک نگاه کلان به مسئله ارتقاء سطح سواد و شایستگی های عمومی دانش آموزان را مهم دانست و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (حفظه الله) در طی ده سال گذشته، از چهار کلیدواژه سیاست‎گذاری آموزشی، فضا و تجهیزات، معلم و محتوا، به عنوان ارکانی که می‎توانند یک نظام آموزشی را مورد حمایت قرار دهند، نام برد.

نجفی توجه به معلم را یکی از مهم‎ترین ارکان این اصول چهارگانه دانست و گفت: توانمندسازی معلم به معنای واقعی را مورد تاکید است.

وی افزود: معاونت ابتدایی بخش عمده‎ای از برنامه های خود را متمرکز بر توانمندسازی معلمان و ارتقاء کیفیت آموزش درنظر گرفته است که طراحی بسته آموزشی ویژه کلاس اولی ‎ها و برنامه توانمندسازی معلمان از آن جمله است.

بالا بودن شاخص تکرار پایه در اول ابتدایی

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی بالا بودن شاخص تکرار پایه در اول ابتدایی نسبت به سایر دوره‎ها را دلیل توجه بیشتر به تغییر رویکرد در فرایند آموزشی این دانش آموزان اعلام کرد و گفت: در بسته آموزشی طراحی شده که به طور آزمایشی برای۸۳۰۰ کلاس روستایی در سراسر کشور به صورت هفتگی تهیه و ارسال می شود؛ تمام اجزاء مورد نیاز معلم برای تدریس که شامل فیلم، فلش کارت، کتاب داستان، بازی های مرتبط با عنوان درس  است در نظر گرفته شده و هدف آن تغییر رویکرد معلمان از شیوه سنتی به روش‎ های نوین آموزشی و با در نظرگرفتن ساحت‎ های شش گانه تربیتی است.

نجفی شناخت عوامل اصلی افت تحصیلی دانش آموزان و به کارگیری سیاست های درست و اثربخش در برون رفت از این چالش را ضروری دانست و از برگزاری دوره ‎هایی ویژه سر گروه‎ های اصلی معلمان از تمام استان های کشور به عنوان برنامه دیگر معاونت ابتدایی در مسیر توانمندسازی معلمان خبر داد.

وی شبکه سازی قوی و گفتمان سازی آموزشی را پشتوانه این طرح دانست و تصریح کرد: با این کار طی یک دوره سه ساله کلیه معلمان آموزش‎های لازم را حداقل در یک درس دریافت خواهند کرد و آماده ارائه طراحی های آموزشی خلاقانه خود خواهند بود.

سرپرست آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح یارمهربان و تجهیز کتابخانه های کلاسی با کتاب‎ های منتخب که شامل همه ساحت های تربیتی است؛ با تعیین سه زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ‎ای برای کتابخوانی از فعالیت‎هایی است که در سال تحصیلی جدید در در همه مدارس ابتدایی اجرا می شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، نجفی در پایان تصریح کرد: با وجود برنامه شاد دیگر شاهد تعطیلی مدارس نخواهیم بود و هرگاه بنا به دلیلی شرایط برگزاری کلاس به شکل حضوری مهیا نباشد؛ حتما این امکان وجود دارد که از طریق اپلیکیشن شاد به شکل مجازی برگزار شود.

برچسب ها: دانش آموزان ، مدرسه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
وقتی کلاس چهل نفره هست و مدارس یک نیروی خدماتی دارند نه مربی بهداشتی و نه مشاوره ای و نه ... و نه سرانه ای به مدارس داده میشه و نه حق و حقوق معلم داده میشه پس خواهر گرامی خانم‌نجفی انتظار معجزه نداشته باشید