سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساخت و سازهای غیرمجاز در اراک به علت بالابودن قیمت زمین وهزینه ساخت

بیشتر ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر اراک در مناطق حاشیه نشین و محدوده شهر انجام می‌شود.

علی اصغر غفاری رئیس کمیسیون فنی، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش ساخت و ساز‌های غیرمجاز، افزایش سرسام آور قیمت زمین و هزینه‌های ساخت فنی و قانونی شامل صدور مجوز، پروانه ساختمانی بخش نظام مهندسی است، هر چند مباحث فنی در ساخت و ساز‌های غیرمجاز مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

غفاری افزود: بیشتر ساخت و ساز‌های غیرمجاز در مناطق حاشیه نشین و محدوده شهر انجام می‌شود و در قسمت‌های مرکزی و حتی بافت‌های فرسوده ساخت و ساز غیر مجاز صورت نمی‌گیرد چرا که در مناطق حاشیه نشین، میزان قیمت‌ها نسبت به داخل شهر پایین‌تر است.

او اضافه کرد: اکنون بیشتر ساختمان‌های در حال ساخت، مراحل قانونی را طی می‌کنند و به لحاظ اخذ مجوز، نقشه و نظارت، ایمنی لازم را دارند چرا که بر اساس مقررات ملی ساخته می‌شوند و مجموعه شهرداری، نظام‌مهندسی، راه و شهرسازی نظارت عالیه دارند و عملکرد مهندسان ناظر را کنترل می‌کنند.

رئیس کمیسیون فنی، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک بیان کرد: واحد اجرائیات شهرداری موظف است نظارت‌های لازم را در خصوص ساخت و ساز‌ها انجام دهد، اما حجم و پراکندگی ساخت و ساز‌ها بسیار زیاد است و گشت‌های شبانه روزی فعال هستند.

او ادامه داد: برخی ساختمان‌های قدیمی بر اساس ضوابط زمان خود ساخته شدند هرچند آیین‌نامه و مقررات ملی ساختمان در هر مرحله با تغییراتی همراه است و ضوابط جدیدی در آن‌ها گنجانده می‌شود و مصالح و روش‌های اجرایی نیز به روز است و ویرایش‌های جدید در حال انجام است و بر اساس ضوابط روز طراحی می‌شوند.

غفاری گفت: برخی افراد سودجو در قالب مشاوران املاک و بنگاهی و یا افرادی که خود را مطلع و مرتبط با دستگاه‌های اجرایی می‌دانند در خصوص افزایش قیمت در یک منطقه مسکن شایع پراکنی می‌کنند.

او افزود: با توجه به اینکه اکنون شرایط اقتصادی مناسب نیست و افرادی که سرمایه کمی دارند و نمی‌خواهند در این شرایط سرمایه اندک آن‌ها با توجه به رشد اقتصادی و افزایش هزینه‌ها از بین برود، در آن منطقه که خارج از محدوده شهر است سرمایه گذاری می‌کنند، که اکنون پس از سال‌ها این اراضی به حریم شهر افزوده نشده و صاحبان این اراضی همچنان بلا تکلیف مانده اند.

رئیس کمیسیون فنی، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک عنوان کرد: شورای عالی معماری و شهرسازی مدتی قبل، مصوبه‌ای در خصوص ارائه بسته تشویقی برای بافت‌های فرسوده تدوین و ابلاغ کرد و این ضوابط به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها ابلاغ شده که باید در کمیسیون ماده پنج متناسب با ضوابط هر شهر بررسی و بومی سازی شود.

او با اشاره به اینکه ضوابط در طرح جامع قبلی نیز در کمیسیون ماده پنج شورای اسلامی شهر پیشین مصوب شده بود، گفت: شورای ششم مذاکرات لازم را با مسئولان راه و شهرسازی در خصوص اجرایی کردن ضوابط تشویقی مجدد برای بافت‌های فرسوده داده است.

غفاری گفت:، اما با توجه به اینکه این ضوابط کشوری اجرایی می‌شود نباید موازی کاری شود و این اقدام از سوی وزارت خانه ابلاغ و تمام دستگاه‌های اجرایی باید سهم خود را اجرایی کنند و با عملیاتی کردن این طرح، ساخت و ساز در مناطق فرسوده و حاشیه رونق می‌گیرد.

او با بیان اینکه ۱۵ درصد هزینه صدور جواز به حساب تامین اجتماعی برای بیمه کارگران ساختمانی واریز می‌شود اضافه کرد: ایراداتی که در طرح جامع وجود دارد صرفه اقتصادی ساخت و ساز‌ها را کاهش داده است هر چند سازنده ساختمان تمام هزینه‌هایی که برای ساختمان سازی انجام داده را از خریدار دریافت می‌کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.