مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از بازگشت ۳۵۰ فقره زمین زراعی و باغی به حالت اولیه خبر داد.

اخلاصی مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با انتقاد از حجم بالای ساخت و ساز غیر مجاز در استان، گفت: این روند باعث تهدید منابع آبی است و بیشترین حجم ساخت و ساز‌های غیر مجاز در اراک، ساوه و زرندیه انجام شده است.

اخلاصی افزود: با توجه به اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی، از ابتدای امسال ۳۵۰ قطعه زمین در حال ساخت و ساز، قلع و قمع و به حالت اولیه بازگشته است که از این تعداد حدود ۲۸۰ فقره در اراضی زراعی و ۵۶ فقره آن باغی بوده که تغییر کاربری دادند.

او ابراز داشت: بیشتر متقاضیان با تغییر کاربری اراضی به دنبال افزایش سرمایه هستند و بجای هدفگذاری تولید، از اراضی کشاورزی به عنوان تفنن و تفریح بهره گیری می‌کنند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: برخی افراد فرصت‌طلب و زمین‌خوار و همچنین تعدادی بنگاه‌ معاملاتی با هدف کسب سرمایه، به دنبال تغییر غیرقانونی کاربری اراضی و تقسیم آن هستند که یک پدیده فاجعه بار را رقم می‌زنند و با این اقدام، سال‌های آتی علاوه بر از بین رفتن منابع آبی، تولیدات کشاورزی را نیز از دست می‌دهیم.

اخلاصی گفت: با توجه به اینکه سازمان جهاد کشاورزی باید با جدیت بیشتری با ساخت و ساز‌های غیرمجاز خارج از حریم شهر‌ها برخورد کند، تاکید کرد: در خصوص ساخت و ساز‌های اراضی زراعی داخل حریم و محدوده شهر نیز باید با تعامل با شهرداری و عوامل راه و شهرسازی اقدامات فوری انجام دهد.

او تصریح کرد: با ایجاد ساختمان‌های هزار و ۲ هزار متری در حریم شهر‌ها باید یک چاه غیرمجاز حفر کرد و یا از یک چاه کشاورزی آب را منتقل کرد چرا که ساخت ویلا و باغ تفریحی بدون آب امکان پذیر نیست و با این اقدامات مشکل کم آبی بیشتر خواهد شد و ناچار هستیم کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین خواری با هدف مبارزه با زمین خواری و تهدیدات زیست محیطی تشکیل دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.