سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون سواد آموزی استان قم:

برای استان قم وجود حتی یک نفر بی سواد هم زیاد است

معاون سواد آموزی قم انسداد مبادی بی سوادی را از الزامات آموزش و پرورش رسمی دانست و گفت:برای استان قم وجود حتی یک نفر بی سواد هم زیاد است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا قاسمی نیا ،معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: ریشه کنی بی سواد‌ی و پوشش کامل تحصیلی همواره دو هدف محوری نظام آموزشی ایران بوده و با توجه به مستندات طی یک صد سال گذشته سیاست‌ها، قوانین و قواعد بسیاری به همین منظور تدوین شده است.

او با بیان اینکه  برای استان قم وجود حتی یک نفر بی سواد هم زیاد است،ادامه داد:علی رغم وجود بیش از ۳۰ قانون و مصوبات در حوزه اجباری و رایگان کردن آموزش و سواد آموزی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های متعدد و اختصاص اعتبارات عمومی و ویژه در این مسیر همچنان با پدیده شوم بی سوادی و بازماندگی از تحصیل وترک تحصیل و خروج از مدرسه مواجه هستیم و این زیبنده کشورمان نیست.

عضو شورای معاونین استان بیان کرد:منظور از کودکان بازمانده از تحصیل آن گروه سنی از جمعیت است که در سنین مدرسه یعنی بین ۱۸ تا ۶ سال قرار دارند، ولی در ماه‌های تحصیلی در چرخه آموزشی کشور حضور ندارند. یعنی در زمان ساعت کار مدارس خارج از مدارس هستند و به هر دلیلی یا وارد چرخه آموزش نشده اند یا بعد از مدت کوتاهی از آن خارج شده اند.

قاسمی نیا افزود: امیر مومنان حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه: (علم قدرت و اقتدار است هرکس این قدرت را کسب کند و در اختیارش بگیرد می‌تواند غلبه و تحکم کند و هرکس اقتدار را به دست نیاورد دیگران بر او غالب و پیروز می‌شوند). بنابر این آموزش وعلم آموزی یک امر واجب است و اگر جامعه یا کشور یا خانواده و یا فردی نخواهد بر او حکومت و سلطه پیدا کنند باید به علم آموزی و ارتقا دانش بیفزاید ویکی از عوامل قوی شدن فرد و جامعه و کشور توجه خاص به سواد آموزی و افزایش سطح دانش می‌باشد.

او گفت: انسداد مبادی بی سوادی از الزامات آموزش و پرورش رسمی می‌باشد و پرداختن به پیشگیری از بروز پدیده بازماندگی از تحصیل بسیار راهبردی است؛ و این امر مهم فقط بر عهده دستگاهی به نام آموزش و پرورش نیست و باید برای آن، سازمان و مرکزی مستقل تعیین شود و البته با انسجام و تقسیم وظایف و ماموریت و برنامه ریزی و بودجه کافی که به حمایت و پشتیبانی جدی حاکمیت نیاز دارد.

قاسمی نیا بیان کرد: بیشتر از اینکه والدین را مقصر به بازماندگی از تحصیل فرزندان کنیم به همان میزان یا افزون بر آن باید مشکلات فقر و محرومیت‌های اقتصادی و عدم دسترسی به امکانات آموزشی برابر را سهم عمده و موثر بدانیم.

معاون سواد آموزی استان می گوید: پوشش کامل آموزشی کودکان یک کشور نشانه‌ای از حکمرانی خوب وموفق است. آموزش رایگان و اجباری برای گروه سنی لازم التعلیم (۱۸-۶) ساله با اندکی تفاوت در کشور‌ها امری پذیرفته است و دولت‌ها ملزم به پشتیبانی و حمایت و فراهم آوردن امکانات آموزشی برای این گروه سنی هستند.

او افزود: واقعیت‌ها نشان می‌دهند اغلب کودکان خارج از مدرسه به ویژه کودکان کار در وضعیت‌های آسیب پذیری قرار می‌گیرند که زمینه ساز انواع مسائل اجتماعی اند. کار کودک عمدتا مانع از تحصیل او می‌شود و کودک را از فرصت حضور در کلاس درس محروم کرده یا او را مجبور به خروج زود هنگام از مدرسه می‌کند. کودکان کار و خیابان، کودکان فاقد سرپرست موثر و کودکان فراری بسیار زود به انواع مصائب و مسائلی گرفتار می‌شوند که حل آن‌ها سازمان‌های نظارتی و حمایتی اجتماعی را به چالش می‌کشدو هزینه‌های زیادی به مدیریت اجتماعی در سطح کلان تحمیل می‌کند.

محمد رضا قاسمی نیا گفت: بازماندگی از تحصیل یک آسیب اجتماعی است که پدید آورنده بسیاری از مسائل دیگر است. خواه مسئولیت این پدیده با خانواده‌ها باشد یا دولت ها، در هر حال باید برای کنترل آن طرح و برنامه‌های موثری تدارک دید که پیش شرط آن شناخت کافی و معتبر از وضع موجود است.

دبیر گروه بهبود کیفیت سواد آموزی استان افزود: با انگیزه رسیدن به تحقق اهداف عدالت آموزشی و نصیب آموزشی برابر و انسداد مبادی بی سوادی ضرورت دارد، تا فعالیت‌های آموزش‌های رسمی و غیر رسمی با هدف گیری مشخص انجام می‌شود. به ویژه با سوادان و دستگاه‌های اجرایی برای موفقیت در این هدف راهبردی لازم است تلاش کنیم و هم پوشانی ماموریت‌ها و وظایف و اقدامات بین بخشی موثر است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.