سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افراد بالای ۳۰ سال در مشهد رایگان غربالگری دیابت می شوند

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افراد بالای ۳۰ سال در مشهد، ۱۲ درصد مبتلا به دیابت هستند و برای این جمعیت هدف غربالگری رایگان دیابت انجام می‌شود.

بابک اقبالی رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: غربالگری دیابت در تمام مراکز بهداشت شهری و روستایی به صورت رایگان برای افراد بالای ۳۰ سال انجام می‌شود و در راستای خطرسنجی قلبی عروقی، بررسی میزان قند و چربی خون افراد بالای ۳۰ سال به صورت رایگان انجام می‌شود.

او افزود: افراد مراجعه کننده بالای ۳۰ سال در نوبت اول تحت غربالگری رایگان دیابت قرار می‌گیرند و پس از آن به پزشک ارجاع داده می‌شوند.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در خصوص کودکان مشکوک دارای علائم ابتلا به دیابت اقدامات دیگری انجام می‌شود، بر اساس علائمی مانند ابتلا به چاقی، پرخوری، پرنوشی، تکرر ادرار  و زمینه خانوادگی کودک تحت بررسی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز به پزشک ارجاع داده می‌شود.

اقبالی بیان کرد: در صورتی که آزمایش غربالگری دیابت مشکلی را گزارش نکرد، فرد هر سه سال یک بار با همکاری مراقب سلامت تحت غربالگری بعدی دیابت قرار می‌گیرد، اگر در آزمایشات فرد، ابتلا به دیابت گزارش شود فرد هر سه تا ۶ ماه باید به لحاظ کنترل و عدم کنترل دیابت تحت بررسی قرار گیرد.

او تصریح کرد: در تمامی مراکز جامع خدمات سلامت کارشناسان تغذیه حضور دارند که رژیم غذایی مناسب را برای بیماران دیابتی تجویز می‌کنند، علاوه براین بیماران دیابتی برای بررسی‌های بیشتر در حوزه  سلامت بینایی، کلیوی و عدم ابتلا پا به مشکلات پای دیابتی به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: برخی از مردم به اشتباه تصور می‌کنند که با مصرف یک دوره دارو می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد در حالی که این بیماری نیاز به بررسی و درمان طولانی مدت دارد و بی‌توجهی به این امر عواقب زیادی برای سلامتی فرد دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.