سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آب برخی از صنایع شهرستان بیجار از منابع سطحی تامین می‌شود

سرپرست امور منابع آب شهرستان بیجار گفت: در شهر بیجار کارخانه و صنایع مهمی  وجود دارد که با توجه به تاثیر به سزایی که در اشتغالزایی منطقه دارند، آب مورد نیاز این بخش‌ها از مازاد آب کشاورزی و شرب به صورت مجاز از رودخانه‌ها برداشت می‌شود.

خشک شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها موضوع جدیدی نیست و برخی از اوقات در گوشه و کنار کشور این معضل به گوش می‌رسد.

بخش کرانی در شهرستان بیجار استان کردستان واقع شده است.این روز‌ها به دلیل برداشت‌های بیش از حد آب شیرین از رودخانه‌های روستا‌های بستاندره و رستم کندی واقع در بخش کرانی اهالی را نگران کرده، زیرا علاوه بر خشکسالی رودخانه‌ها به محصولات کشاورزی، این منطقه آسیب وارد می‌شود.

شهروند خبرنگار ما با ارسال پیامی درخواست رسیدگی به این موضوع را داشتند و ما موضوع را شرکت منطقه‌ای کردستان پیگیر شدیم.


بیشتر بخوانید:

گلایه اهالی بخش کرانی از برداشت آب شیرین رودخانه 


سرپرست منابع آب شهرستان بیجار درباره‌ی برداشت آب شیرین از رودخانه‌های این شهرستان اظهار داشت: در مناطق کوهستانی بیجار کارخانه و صنایع مهمی از جمله کنسانتره و فولاد  فعالیت دارند که تاثیر به سزایی در صنعت و اشتغالزایی منطقه دارد و همین موضوع باعث شده تا مقدار آب مورد نیاز این بخش‌ها به صورت مجاز در نقاط تعیین شده توسط کارشناسان اداره منابع آب از رودخانه‌ها برداشت شود.

سید امیر سید شکری افزود:  اشتغالزایی این بخش‌ها منجر به فعالیت قریب ۱۱۰۰ نفر به صورت مستقیم در این کارخانه‌ها شده که اکثریت نیز جزو نیرو‌های بومی می‌باشند.

او ادامه داد: منابع آب زیرزمینی برای تامین آب این صنایع به دلیل ارتفاع منطقه و کوهستانی بودن کفایت نمیکند و باید از آب های سطحی استفاده شود و چونکه برای برداشت حق آبه روستا از آب جاری استفاده می شود ، ناگذریم برای تامین آب کارخانه ها از آب رودخانه استفاده کنیم.

سید شکری به اولویت تامین آب شرب شهروندان اشاره کرد و افزود: براساس سیاست‌های وزارت نیرو و به تبع شرکت آب منطقه‌ای کردستان، تامین آب شرب جزو اولویت هاست و از آب مازاد در حوزه صنعت استفاده می‌گردد.

او با اشاره به اینکه برداشت اصلی آب کارخانه ها از روستای مغانلو و در نقطه مرز  با شهرستان زنجان صورت می‌ گیرد ادامه داد: گاها گزارشاتی مبنی بر برداشت های در نقاط دیگر رسیده که این اداره از طریق گروههای گشت و بازرسی ویا کارشناسان اداره موضوع را مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت صحت طبق قانون برخورد می شود.

سرپرست امور منابع آب بیجار اضافه کرد: مجوز برداشت ۱۰۰ هزار متر مکعب آب سطحی از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان برای تامین آب کارخانه و صنایع شهرستان بیجار صادر شده و هیچ گونه اقدام خلاف قانونی در راستای تامین آب این کارخانه‌ها صورت نمی‌گیرد.

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت رفع مشکلات آبی بیجار، افزود: نظر به آغاز عملیات خط انتقال سد سیازاخ به بیجار و حسن آباد یاسوکند و ۱۳۰ روستای در مسیر، ان مشکلات آب مرتفع می‌گردد.

سید شکری ادامه داد: این پروژه در حال حاضر ۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تامین اعتبار بموقع، تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.