سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱.۵ میلیون نفر از جمعیت سیستان و بلوچستان دچار تنش آبی شدند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان تحقق حق‌آبه هیرمند برای تأمین آب در شمال و مرکز استان را ضروری دانست .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان تحقق حق‌آبه هیرمند برای تأمین آب در شمال و مرکز استان را ضروری دانست و گفت: ۱.۵ میلیون نفر از جمعیت شمال و مرکز این استان دچار تنش آبی شدند.

 علیرضا قاسمی در بازدید از چاه نیمه ها، در خصوص وضعیت آب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: طبق توافق انجام شده بین ایران و افغانستان به دلیل احداث سازه‌های جدید بر روی رودخانه هیرمند و سرشاخه‌های اصلی آن در افغانستان، این کشور موظف شده سالانه به میزان ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب در محل ورودی خاک ایران تحویل دهد که متاسفانه این موضوع بیش‌از سه دهه است که توسط کشور دوست و همسایه محقق نمی‌شود.

وی نتیجه این بدعهدی را تشدید بحران جدی خشکسالی و تغییر اقلیم دانست و افزود: دریاچه هامون که به عنوان یک تالاب بین‌المللی و یکی از دریاچه‌های بزرگ آب شیرین در دنیا شناخته شده، به بیابان و کانون تولید ریزگرد‌ها تبدیل شده است.

مدیرعامل آبفا سیستان و بلوچستان افزود: از سال ۹۷ و بعد از سیلاب ورودی به ایران که عملا برای افغانستان قابل کنترل نبود، هیچ‌گونه آبی به سمت ایران رهاسازی نشده است، گا‌ها سیلاب‌های موقت که به دشت‌مال معروف هستند و عمدتاً رسوبات بادی مسیر رودخانه است که با آب بسیار کم به سمت ایران سرازیر شده و در مبدأ ورودی خشک می‌شوند و هیچ‌گونه کمکی در تأمین آب ندارد.

وی با تأکید بر اینکه دریاچه هامون به فراموشی سپرده شده و این تالاب به صحرا تبدیل شده است، افزود: مردمان سیستان از برکات هامون بی‌بهره شدند و اکثر آن‌هایی که در کنار تالاب مشغول امرار معاش بودند، حال یا تغییر شغل داده‌اند و یا از منطقه کوچ کرده‌اند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.