سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در سفر اراک:

کمتر از یک درصد دانش آموزان کشور استثنایی هستند

طریفی گفت: از جمعیت ۱۶ میلیونی دانش آموزان کشور کمتر از یک درصد استثنایی هستند.

طریفی حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در جریان سفر به اراک گفت: از مجموع ۱۱۴ هزار مدرسه در کشور حدود هزار و ۷۳۳ مدرسه استثنایی است و از جمعیت ۱۶ میلیونی دانش اموزان کمتر از یک درصد دانش اموران ما استثنایی هستند.

طریفی حسینی افزود: سالانه از حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری که سنجش می‌شوند به طور میانگین بین ۱۱ تا ۱۲ هزار نفر از دانش اموران در نظام آموزش و پرورش استثنایی جای می‌گیرند که امسال تقرییا ۹۹ و نیم درصد سنجش دانش آموزان انجام شده و تعداد باقی مانده عمدتا در مناطق صعب العبور و دانش آموزان اتباع هستند.

او اضافه کرد: حدود ۱۴۰ هزار نفر از دانش آموزان از خدمات آموزش ویژه سازمان آموزش و پرورش استثنایی استفاده می‌کنند و ۷ گروه معلولیت نابینا، ناشنوا، جسمی حرکتی؛ اوتیسمی، کم توان ذهنی، چند معلولیتی و اختلال یادگیری از این خدمات آموزش و پرورش استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان اموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: بخشی از این دانش اموزان در مدارس خاص استثنایی و بخشی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و تقریبا ۲۰ هزار نفر از دانش اموزان نابینا و ناشنوا و جسمی حرکتی در مدارس عادی و ۲۰ هزار نفر در مدارس خاص و حدود ۶۰ هزار نفر دانش آموز کم توان ذهنی و چند معلولیتی در مدارس خاص تحصیل می‌کنند.

او ادامه داد: آموزش پرورش استثنایی در دوره متوسطه اول و دوم مبتنی بر حرفه آموزی و مهارت آموزی تعریف شده و عناوین دوره‌ها هم پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای خاص کار و دانش دانش اموزان با نیاز‌های ویژه است.

طریفی حسینی تصریح کرد:حدود ۳۶ رشته کار و دانش خاص دانش اموزان استثنایی تعریف شده که در مدارس خاص ارائه می‌شود و اکنون توسعه رشته‌های مورد نیاز بچه‌ها متناسب با تغییر و تحول در بازار کار مدنظر قرار دارد.

او گفت: در تلاش هستیم استان‌ها هرکدام متناسب با زیست بوم منطقه خود یک یا ۲ رشته تحصیلی را پیشنهاد دهند تا اقدامات مربوطه از جمله برنامه ریری و تجهیز کارگاه‌ها و ابلاغ اعتبار انجام شود.

رئیس سازمان اموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار کرد: حدود ۵ سالی است که بخش‌های مختلف اموزش و پرورش باید پیشنهاداتشان را در زمینه آیین نامه درجه بندی مدارس استثنایی که کلاس بندی و تعداد دانش اموزان و تقسیم نیرو‌های انسانی را مشخص می‌کند ارایه می‌دادند تا یک پیشنهاد واحد تایید شود.

او ادامه داد: آنچه در آموزش و پرورش استثنایی باید انجام میدادیم؛ پیش نویس کار بود که برای وزارت اموزش و پرورش جهت جمع بندی ارسال شده تا در نهایت یک بسته جامع به امور اداری استخدامی ارسال شود.

طریفی حسینی افزود: در قانون تاسیس سازمان آموزش استثنایی، قانونگذار مشخص کرده که هر ۵ سال کار کرد معلمان در این حوزه به دلیل سختی کار ۶ سال کارکرد محاسبه شود که در این سال‌ها نیز انجام می‌شد و گروهی از همکاران که صندوق بازنشستگی ان‌ها تامین اجتماعی است مشکلاتی داشتند که طی این سال‌ها تلاش بر رفع مشکلات آن‌ها بوده و بخشی رفع شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.