سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتمام موفقیت آمیز پروژه پژوهشی تزریق دی‌اكسیدكربن در مخزن آسماری میدان رامین

فاز نخست پروژه پژوهشی تزریق دی‌اكسیدكربن در مخزن آسماری میدان رامین با هدف افزایش ضریب بازیافت نفت انجام شد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: با نظارت و راهبری پژوهش و فناوری و اداره مطالعات مهندسی مخازن شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و با مشارکت دانشگاه تهران و شرکت پترو ویژن پاسارگاد، پروژه پژوهشی مطالعات آزمایشگاهی تزریق دی‌اکسیدکربن در مخزن آسماری میدان رامین با هدف افزایش ضریب بازیافت نفت با موفقیت پایان و انجام مطالعات تکمیلی سطح الارضی و تحت الارضی با مراکز تحقیقاتی و شرکت­‌های دانش ­بنیان داخلی توسط پژوهش و فناوری در حال پیگیری می­باشد.

محمد گلستان‌باغ می‌گوید: بر اساس تجربیات حاصل از نتایج پروژه‌های انجام شده در دنیا و مطالعات انجام شده در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، تزریق گاز غیرهیدروکربوری دی‌اکسیدکربن به علت حداقل فشار امتزاج پایین، پتانسیل بالایی را به منظور افزایش ضریب بازیافت نفت از مخازن این شرکت نشان می‌دهد. از طرف دیگر نیاز کشور به گاز طبیعی و لزوم جایگزینی با گاز‌های دیگر، وجود منابع گاز دی ­اکسیدکربن در منطقه و توجه به عوامل زیست محیطی از دیگر مزایای تزریق گاز CO۲ در مخازن نفتی ایران می‌باشد.

به گفته او در این پروژه اثر تزریق گاز‌های دی اکسیدکربن و گاز خروجی نیروگاه رامین که در مجاورت میدان نفتی رامین قرار دارد، بر مخزن آسماری این میدان مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج آزمایشگاهی نشان می­ دهد تزریق دی اکسیدکربن موجب افزایش ضریب بازیافت قابل توجهی در مخزن آسماری میدان رامین خواهد شد.

گلستان‌باغ گفت: در این پروژه آزمایشات جامعی جهت بررسی اثر تزریق گاز‌های غیر هیدروکربنی بر سنگ و سیال میدان رامین انجام شده است. تمامی مراحل این پروژه با اتکا به توان داخلی انجام شده است و برخی تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده نیز محصول شرکت­های دانش­بنیان داخل کشور می­باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.