علیرضا صادقی تهیه کننده برنامه باشگاه امید گفت: از تابستان ۱۴۰۱ برنامه باشگاه امید آماده پخش در شبکه امید شده است، در دو مقطع به دلیل ورود به ماه محرم و ایام اربعین که ویژه برنامه مناسبتی شبکه در آن زمان پخش میشد برنامه باشگاه امید بر روی آنتن نبود و از ابتدای مهر ماه بدون توقف این برنامه از شبکه امید پخش شده است و این روند بدون وقفه تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
به گفته صادقی، طبعا در شبکه امید مخاطب، نوجوان است و این برنامه، مختص مخاطبین ۱۵ الی ۲۰ سال طراحی شده، اما با توجه به بازخوردهایی که داشته ایم مخاطبانی جوانتر هم در گروه اول نوجوانان قرار دارند و از طرفی دیگر با توجه به ساعت پخش، این برنامه از سوی بزرگسالان و خانوادهها مورد توجه قرار گرفته است.
او میگوید: با توجه به پیام و بازخوردهای دریافت شده خداروشکر تا کنون مجموع نظرها مثبت بوده است، در این مسیر پیشنهادهایی وجود دارد، همچنین نیازمندهایی که نوجوانان به عنوان مخاطب برنامه دارند از طریق پیامها که به عوامل برنامه میرسد به ما ادامه مسیر برنامه را نشان میدهد.
صادقی گفت: به دلیل فرم منعطف برنامه پیشنهاداتی که از سوی مخاطبان ارائه میشود توسط ما بررسی میشود و در بسیاری از موارد برای گروه باشگاه امید چراغ راهی است که باید به آن توجه کرد.
تهیه کننده برنامه باشگاه امید گفت: از رسالتهای این برنامه این است که یک برنامهی شبانگاهی در نیمهی دوم سال در بازهی ساعتی بین ساعت ۷ تا ۸ شب با هدف پمپاژ انرژی برای مخاطب خود کند تا از این طریق نوجوانان را سرحال و فعال نگهدارد.
صادقی گفت: با انواع کارهایی که در این برنامه تعریف و انجام میشود، تعاملاتی که با مخاطب برقرار میکنیم تمایل گروه برنامه باشگاه امید این است که مخاطب برنامه را فعال، سرزنده نگهداریم تا نوجوانان در برنامه و شبکه خود فعالیت و مشارکت داشته باشند.
او میگوید: در این برنامه سعی شده تا با رویکرد تحول در برنامه سازی قدم برداشته شود، در راستای تحقق رویکرد تحول محور شبکه امید پویشهای متفاوتی در این برنامه پیگیری میشود، همچنین مسابقه استعداد یابی به نام مجری نو برای افرادی که فکر میکنند به فضای اجرا علاقه دارند و در این زمینه توانمند هستند را درنظرگرفته ایم.
به گفته صادقی، طیف مخاطب در این برنامه محدود به مرکز کشور و پایتخت نیست بلکه سراسر کشور دامنه هدف باشگاه امید قرار دارند و میتوانند در این مسابقه استعدادیابی شرکت کنند، همچنین مجریانی که در مراکز استان خود مشغول به فعالیت هستند از طریق فراخوان به آنها اعلام شد، تا هر فردی که در این حوزه توانایی دارد برای گروه ما ویدیو ارسال کند.
او میگوید: ۱۸ قسمت از مجری نو پخش شده است که شامل مرحله ابتدایی این برنامه میشود، بعد از این مرحله با داوری توسط تیم تخصصی و آرای مردمی قرار است از این ۱۸ نفر ۶ نفر به مرحله نیمه نهایی برسند و در نهایت سه نفر در فینال حضور پیدا کنند.
صادقی گفت: تمام تلاش و برنامه ریزی گروه باشگاه امید بر این است که افراد برگزیده و برتر بتوانند به آنتن شبکه امید معرفی شوند، همچنین تصمیم داریم با این افراد در برنامه باشگاه امید همکاری بشود.
تهیه کننده برنامه باشگاه امید گفت: در حوزههای مختلف دیگری هم استعداد یابی از سوی گروه ما ادامه دارد، شهروند خبرنگار را به صورت جدی پیگیری کرده ایم و انشاالله زمان اجرای شهروند خبرنگار نیز اعلام میشود.
به گفته صادقی، ما در نقطه تغییرات و تحولات شبکه امید با یک کار ویژه این برنامه را شروع کرده ایم و آن تغییر لوگو و طراحی هویت بصری شبکه امید بوده است که به عنوان شبکه نوجوان خود نوجوانها وارد عرصه شوند و مشغول طراحی لوگو و هویت بصری شبکه شوند.
او میگوید: تا کنون آثاری به دست ما رسیده و آموزشهایی را طی برنامه برای این مسئله داشته ایم تا نوجوان بداند به چه ترتیبی باید طراحی کند، تمامی این طرحها اتفاق افتاده است تا از خود نوجوانان برای جلوبردن برنامه استفاده شود و این تعامل همچنان ادامه دارد.
صادقی گفت: در زمان طراحی این برنامه یک نیاز سنجی با توجه به فرم و کارکردی که از باشگاه امید انجام شد و نطام مسائلی از نوجوانان را در تولید این برنامه مدنظر قرار داده ایم تا به تربیت اهمییت آن به این نیازها توجه شود، همچنین حضور افراد صاحب نظر و امکان همکاری با این افراد و مشورت از آنها سبب شده تا در این حوزه مطابق با نیاز و خواستههای نوجوانان که صاحبان اصلی برنامه و شبکه هستند پیش برویم.
وی افزود: از آن جایی که باشگاه امید یک برنامه روزانه زنده است و در راس ارتباط قرار دارد، یکی از کارکردهای باشگاه امید این است که بتواند به سایر برنامههای شبکه امید کمک کند و یا به ازای نیاز اعلام شده از سوی مخاطب برنامهای برای نیاز اعلام شده وجود ندارد پیشنهاد تولید این برنامه به شبکه داده میشود.
صادقی گفت: با توجه به اینکه تایم این برنامه کمتر از ۶۰ دقیقه است و ذائقه و سلیقه نوجوان هیجان را میطلبد به برنامه ریتم تند بخشیده ایم از این جهت هر روز دو مهمان در هر برنامه حضور دارند، همچنین نحوه انتخاب مهمانها به این گونه است که بنا به موضوعاتی که در برنامه مطرح میشود یا انجام کار ویژه و موثر توسط مهمان دلیل دعوت افراد به برنامه میشود.
به گفته تهیه کننده باشگاه امید، اصل مهم در انتخاب مهمان این است که فرد دعوت شده نوجوان باشد و ویژگی نوجوان موثر در انتخاب برای اکثر مهمانها حفظ شده است، در این برنامه نوجوان موثری که در مسیر رشد اثری از خود به جای گذاشته به صورت ویژه برای چنین انتخابی مورد توجه قرار گرفته است، همچنین اگر مهمان برنامه در گروه سنی بزرگسال در این برنامه شرکت کرده باشد باید برای گروه سنی نوجوان مشغول فعالیت باشد و یا در نوجوانی فعالیت مثمر ثمر داشته اند که باعث انتخاب آنها برای حضور در برنامه میشود.
صادقی گفت: در انتخاب مجری برای برنامه باشگاه امید سعی شده تا با چهرههای جدید حوزه اجرا همکاری صورت بگیرد انتخاب حامد مدرس به عنوان فردی که تجربه کار در حوزه کودک و نوجوان، تدرس و ارتباط با نوجوانان را دارد به سبب این انتخاب ارتباط درستی میان برنامه و مخاطب شکل گرفته است.
او میگوید: حسام نام آور مجری دوم برنامه بیشتر بر روی بحث کاراکتر سازی، تیپ سازی، بحثهای نمایشی که در باشگاه امید وجود دارد انتخاب شده است، بخش نمایشی قسمتی از برنامه باشگاه امید است که بخش ویژهی آن شامل مرحله اول مجری نو میشود.
صادقی گفت: با ساخت ۱۸ قسمت از مجری نو و آشنایی مخاطب با چهرههای جدید اجرا و نیز با در اختیار قرار دادن یک فرصت در آنتن زنده به نوجوانان سعی شده تا بتوانند در یک بخش گفتگو محور نمایشی توانایی خود را به مخاطب به عنوان عاملی که مجری را میتواند مشخص کند و نیز هیات داوران نشان دهند.
او میگوید: یکی از ویژهترین اقدامات جدیدی که در برنامههای زنده تلویزیونی اتفاق افتاده خلق مجری نو بوده است، امیدواریم که این مسئله در حوزههای مختلف به این ترتیب ادامه یابد.