سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تظاهرات ضد دولتی هزاران نفر در مولداوی

چند هزار تظاهرکننده در مولداوی با برپایی چادر‌هایی در پایتخت این کشور اقدامات سران طرفدار غرب را محکوم و از افزایش شدید قیمت‌ها انتقاد کردند.

چند هزار معترض اقدامات سران طرفدار غرب مولداوی را محکوم کردند، برای ششمین یکشنبه متوالی در پایتخت این کشور راهپیمایی و چند روز پس از پاکسازی اردوگاه مشابه توسط پلیس، چادر‌های جدیدی برپا کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حدود ۷ هزار تظاهرکننده از افزایش شدید قیمت‌ها به ویژه گاز خریداری شده از روسیه انتقاد کردند. آن‌ها خواستار استعفای «مایا ساندو» رئیس‌جمهور این کشور و دولت او شدند.

تظاهراتی که حزب «ایلان شور» سیاستمدار مخالف تبعیدی سازماندهی کرده است، جدی‌ترین چالش سیاسی ساندو را از زمان پیروزی قاطع او در انتخابات سال ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد. اما ساندو و دولت او، با حمایت اکثریت پارلمان، به نظر می‌رسد در حال حاضر در کشوری که یکی از فقیرترین کشور‌های اروپایی و بین اوکراین و رومانی قرار گرفته است، در خطر سقوط قرار ندارند.

تظاهرکنندگان در میدان مرکزی کیشینو تجمع کردند، اما پلیس آن‌ها را از پارلمان و اقامتگاه رئیس‌جمهور دور نگه داشت.

سه حزب کوچکتر، از جمله کمونیست‌های مولداوی، برای اولین‌بار به این اعتراض پیوستند. پنج روز پس از آن که پلیس این کشور چادرهای تظاهرکنندگان را در خارج از پارلمان جمع کرد، فعالان اردوگاهی متشکل از ده‌ها چادر را برپا کردند.

«ایلان شور» که به اتهام تقلب در ارتباط با رسوایی یک میلیارد دلاری بانکی محکوم شد، از معترضان درخواست کرد تا برای انتخابات زودهنگام فشار بیاورند «تا افرادی به قدرت برسند که بتوانند زندگی را برای مردم این کشور آسان کنند.»

اظهارات «ایلان شور» اشاره‌ای به مشکلات مولداوی در تأمین و پرداخت گاز از شرکت روسی گازپروم بود. دولت مولداوی هفته گذشته شکایت کرد که این شرکت از بیان میزان عرضه در ماه آینده خودداری کرده است.

گازپروم قبلاً عرضه ماه اکتبر را ۳۰ درصد کاهش داده است و اصرار دارد که مولداوی بدهی‌های معوقه ۷۰۹ میلیون دلاری خود را تسویه کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.