سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرداخت مستمری به چهار هزار و ۸۵ نابینا در قزوین 

معاون توانبخشی بهزیستی قزوین گفت: در حال حاضر چهار هزار و ۸۵ نابینا از سوی این نهاد مستمری دریافت می‌کنند.

راحله جاتن معاون توانبخشی بهزیستی قزوین با اشاره به شناسایی پنج هزار و ۲۴۶ معلول نابینا در سطح استان، اظهار داشت: در حال حاضر چهار هزار و ۸۵ نابینا از سوی این نهاد مستمری دریافت می‌کنند.

به گفته وی، از مجموع نابینایان استان سه هزار و ۲۸۰ نفر مرد هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی اضافه کرد: از نظر شدت معلولیت نیز هزار و ۴۳۱ نفر دچار مشکلات شدید و خیلی شدید هستند و مابقی نیز مشکلات متوسط یا خفیف دارند.

 جاتن تاکید کرد: نابینایی و کم‌بینایی یکی از معضلاتی است که در برخی افراد به دلیل مساله ژنتیکی و در بسیاری از موارد دیگر به دلیل برخی بیماری‌ها و انواع عفونت‌ها بروز پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۹ درصد معلولان تحت پوشش بهزیستی، دچار معلولیت بینایی هستند، تاکید کرد: بیشترین علت نابینایی و اختلالات بینایی در جوامع در حال توسعه آب مروارید، تنبلی چشم، عیوب انکساری، آب سیاه و تصادفات رانندگی است.

جاتن با بیان اینکه عوامل مختلفی در بروز نابینایی موثر هستند که می‌توان به برخی از بیماری ها، عوامل ژنتیکی و مادرزادی اشاره کرد، افزود: در این میان بیش از ۲ هزار مورد به صورت مادرزادی نابینا هستند و عوامل ژنتیکی نیز با ۱۰۳ مورد کمترین عامل مؤثر در نابینایی را به خود در این استان اختصاص داده است.

این مسئول گفت: افراد نابینا توانمندی‌های بسیار زیادی داشته و اغلب نیز تحصیلات مناسبی دارند تا جایی که ۳۰۷ نابینا دارای مدرک دیپلم تا دکتری بوده و در بخش‌های مختلف صنعت، دانشگاه و خدمات فعالیت می‌کنند.

جاتن افزود: بیش از ۶۰ درصد از نابینایان استان قزوین متاهل و مابقی مجرد هستند که اگر زمینه ازدواج آن‌ها فراهم شود در تهیه جهیزیه و تسهیلات ازدواج به آن‌ها کمک می‌کنیم.

جاتن، مهمترین مشکل جدی نابینایان استان را اشتغال دانست و تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا زمینه اشتغال این قشر از جامعه ایجاد شود و در این میان خیران و صاحبان صنایع باید به این باور برسند که این افراد توانمند، مدیر و هوشمند بوده و توانایی کار کردن را دارند.

وی با اشاره به پرداخت مستمری و کمک هزینه معیشتی، افزود: تجهیزات توانبخشی مختص نابینایان از جمله عصای سفید، اسپیکر، دستگاه ضبط صدا، ساعت گویای مچی و رومیزی و ماشین‌حساب گویا در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد.

این مسوول یادآور شد: همچنین حمایت‌های مالی غیرمستمر از جمله کمک هزینه بهبود تحصیلی دانش آموزان معلول، شهریه دانشجویان دانشگاه‌های غیردولتی، کمک‌هزینه ایاب و ذهاب معلولان و مناسب‌سازی منزل مسکونی نیز از دیگر خدمات ارایه شده بهزیستی به نابینایان است.

معاون توانبخشی بهزیستی قزوین اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات مهم نابینایان در قزوین، عدم مناسب سازی معابر و مکان‌های عمومی است که در این خصوص طی سال‌های گذشته اقداماتی انجام شده، اما هنوز کافی نیست.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.