سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آلودگی ۴۵۰۰ هکتار از جنگل‌های ارس به بیماری نیمه‌انگلی

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، سطح آلودگی در جنگل‌های ارس این استان را حدود چهار هزار و ۵۰۰ هکتار برآورد کرد

عبدوس، رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با وسعت بالغ بر ۷/۹ میلیون هکتار، حدود ۳۵۲ هزار هکتار آن را عرصه‌های مشجر و جنگلی تشکیل می‌دهد که از این مساحت در حدود ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی‌برگ ارس است.

وی تصریح کرد: عمدتاً پراکنش پوشش جنگلی در ارتفاعات با تشکیلات آهکی جنوب البرز را تشکیل می‌دهد، از گرمسار تا میامی را در برگرفته است و تراکم این گونه در شهرستان‌های مهدی‌شهر، دامغان و شاهرود بیشتر از سایر مناطق در استان سمنان است.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: یکی از عوامل مهم خشک شدن درختان کهن‌سال و دیرزیست ارس در استان سمنان، آلودگی درختان ارس به بیماری گیاه نیمه‌انگل ارس واش است که ضمن تهدید جدی برای درختان ارس که در صورت آلودگی شدید منجر به خشک شدن می‌شود، موجب گسترش آلودگی به درختان ارس سالم و مستعد شدن منطقه برای آتش‌سوزی به خاطر خشک شدن شاخه‌های درختان است.

عبدوس افزود: گیاه نیمه انگل ارس واش خاص مخروطیان بوده که حیات آن‌ها را با تهدید جدی روبه‌رو و گستردگی خسارت ناشی از آن نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. این گیاه نیمه انگل فاقد ریشه بوده، ولی به علت داشتن سبزینه و کلروفیل نیمه انگلی محسوب شده است که پس از مستقر شدن روی گیاه میزبان از شیره خام میزبان استحصال می‌کند و مواد غذایی‌اش را از میزبان می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این گیاه نیمه انگلی هنگامی که بذرهایش رسیده شده، بذر خود را به اطراف پرتاب می‌کند و این بذر‌ها ممکن است به گیاه کناری بچسبند و سپس بذر با ترشح آنزیمی، بافت چوب گیاه را حل کرده و شروع به ریسه دهی در آوند می‌کند؛ درحالی‌که گیاه میزبان برای خود غذاسازی می‌کند، ریسه‌های ارس واش، غذای تهیه‌شده را از آوند گیاه می‌گیرد و به رشد خود ادامه می‌دهد و در نتیجه گیاه میزبان ضعیف و رو به زوال می‌رود و نهایتاً خشک می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: شکل ظاهری گیاه نیمه انگل ارس واش شباهت زیادی به شاخ و برگ گیاه اصلی دارد و تشخیص و شناخت آن نیاز به دقت و تخصص دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.