مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: طرح‌های آبخیزداری در ۲۵ درصد مناطق سیل‌خیز کشور اجرا شده و هدف اصلی آن زمینه‌سازی برای مهار سیلاب و رواناب و کنترل خسارت است

قزلسفلو مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت:  امسال از محل اعتبارات تملک دارایی و محرومیت‌زدایی ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در نظر گرفته شد و جذب این اعتبارات با اهتمام ویژه دنبال می‌شود.

وی ابراز داشت: طرح‌های آبخیزداری به دلیل فراهم آوردن شرایط کاهش سرعت رواناب نقشی مهم در افزایش نفوذ رواناب به درون سفره‌های آب زیرزمینی و در نتیجه تقویت آبخوان‌ها دارد و نیاز است به آبخیزداری نگاه ویژه شود.

وی ادامه داد: کنترل رسوب و جلوگیری از ورود رسوب به سدها و خسارت به سرمایه ملی، افزایش تولیدات کشاورزی، اشتغالزایی و بهبود معیشت ساکنان حوضه آبخیز از دیگر مزایای اجرای عملیات آبخیزداری است.

قزلسفلو بیان کرد: با توجه به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری در زمینه‌های مختلف مانند مدیریت سیلاب و تقویت سفره‌آب‌های زیرزمینی  ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت برای این بخش در نظر گرفته شد که جذب اعتبارات با تشکیل قرارگاه جهادی و همکاری دستگاه‌های مرتبط دنبال می‌شود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: در ۲۵ درصد مناطق سیل‌خیز کشور طرح‌های آبخیزداری اجرا شده و ۷۵ درصد باقیمانده است.

وی ادامه داد: یکهزار و ۲۵۰ شهر به مساحت ۴۰ میلیون هکتار در حوضه سیل خیز قرار دارند و اجرای طرح‌های آبخیزداری موجب کاهش خسارت سیل می‌‍شود.

وی بیان کرد: برای ۱۲ میلیون هکتار از وسعت مناطق سیل‌خیز طرح‌های مطالعاتی انجام شده  و در ۶ تا هفت میلیون هکتار  از این حوضه کار اجرایی انجام  شده است.

قزلسفلو یادآور شد: بخشی از خسارت ناشی از سیل به دلیل  تجاوز به حریم رودخانه و ساخت و ساز غیر مجاز در حریم رودخانه است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: توجه به هشدارهای هواشناسی، همراهی و همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط، لازمه کاهش خسارت سیل و اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار