سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برداشت سالانه ۱۴۰۰ تن پسته در آذربایجان شرقی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از برداشت سالانه ۱۴۰۰ تن پسته در استان خبر داد.

آقای بی‌پروا در اولین جشنواره پسته و نمایشگاه توانمندی‌های روستایی و عشایری شهرستان آذرشهر در باغات پسته روستای قشلاق پیازی بخش گوگان از توابع شهرستان آذرشهر اظهار کرد: پسته محصولی پر درآمد است که معیشت خانوار‌های باغدار را تامین می‌کند. در استان آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۲۳۸ هکتار باغ پسته وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۴۶۲ هکتار بارور است.

وی با اشاره به اینکه متوسط برداشت پسته در آذربایجان‌شرقی یک تن در هکتار است ادامه داد: رقم غالب در آذربایجان شرقی احمدآقایی است ولی رقم‌های کله قوچی، شاه پسند و ریز قزوین نیز در اوایل کشت این محصول در استان وجود داشت.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بیان کرد: سه دهم درصد باغات پسته کشور را استان آذربایجان شرقی به خود اختصاص داده است و در این استان از این لحاظ در رتبه چهاردهم قرار دارد.

وی افزود: اصلاح الگوی کشت در استان مورد توجه قرار گرفته و تلاش می‌شود محصولاتی مثل بادام، عناب و پسته جایگزین بعضی محصولات سردسیری و پرآب بر شود.

آقای بی‌پروا با بیان اینکه پایه‌های بذری به مرور زمان به بیماری‌ها حساس می‌شوند تاکید کرد: در تکنولوژی جدید توصیه می‌شود از کشت بافت و پایه‌های رویشی استفاده شود تا در برابر بیماری‌ها مقاوم باشند.

وی همچنین به استفاده از سایبان که تکنولوژی جدید دیگری برای کشت محصولات در باغات است اشاره کرد و گفت: استفاده از سایبان باعث می شود تا در مصرف آب صرفه جویی شود و از ورود آفات و سایر تهدیدات محیطی جلوگیری شود.

آقای بی پروا با بیان اینکه توسعه باغات در حوضه دریاچه ارومیه ممنوع است، ادامه داد: توصیه می شود باغات درجه سه حذف شوند و باغات درجه دو نیز جایگزین شوند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.