احمد محمودزاده گفت: با بیش از دو سال وقفه در آموزش حضوری با وجود پیشرفت قابل توجه در استفاده از بستر الکترونیک، دچار آسیبهایی در بحث روحی و روانی دانشآموزان و خانواده ها و نابرابری آموزشی شده ایم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: لازم است در زمینه استفاده از ظرفیت فضای مجازی که در سند تحول بنیادین بر آن تاکید شده است، مراقبت بیشتری داشته باشیم. توفیقات خوبی در بستر فضای مجازی اتفاق افتاده است؛ اما دشمنان انقلاب که از پیشرفت علم و فناوری در کشور هراسان هستند، از همین فضا برای آسیب رساندن و درگیر کردن دانشآموزان و دانشجویان با مسائل واهی استفاده میکنند.
محمودزاده بیان کرد: دشمن از ارتقای جایگاه علمی کشور و از داشتن ایران قوی و مدیریت و مسئولیت آینده دانش آموزان نگران است. در مسیر جریان علمی کشور مسئولیت بزرگی داریم و باید مراقبتهای خاص مانند تدبیر در حوزه علمی کشور داشته باشیم.
وی ادامه داد: باید در آموزش و پرورش اهداف انقلاب به دهه هشتادیها و دهه نودیها انتقال پیدا کند. این بچه ها، بچههای انقلاب هستند که با هدایت ما در کلاسهای درس حضور پیدا میکنند. باید در وزارت آموزش و پرورش تدابیری را برای تربیت نسل آینده اتخاذ کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ارتباط با نسل حاضر باید تقویت شود. محتوای غنی و قوی در این حوزه وجود دارد، اما در ارتباط گیری با نسل جدید ضعفهایی در بدنه مدیریتی دستگاهها وجود دارد. یکی از برنامههای جدی ما در این حوزه برای مدارس دولتی و غیردولتی این است که فضا را در مدرسه رصد کنیم و خانوادهها در همکاری با نهاد تعلیم و تربیت همکاری موثری داشته باشند.
محمودزاده درباره برنامههای آموزش و پرورش عنوان کرد: حدود ۱۰ سال از اجرایی سازی سند تحول بنیادین میگذرد. تصویب این سند در سال۱۳۹۰ انجام شده است. هرچند تلاشهایی در زمینه عملیاتی کردن این سند در سالهای گذشته در بدنه آموزش و پرورش انجام شده است، اما به نظر میرسد آموزش و پرورش نتوانسته در سالهای گذشته اجرایی سازی این سند را به خوبی هدایت کند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: از ۲۳ هدف عملیاتی سند تحول بنیادین ساماندهی نیروی انسانی، جذب و نگهداشت آن اهمیت بالایی دارد؛ باید اجرای رتبه بندی فرهنگیان بعد از ۱۱ سال را به فال نیک بگیریم. وزیر آموزش و پرورش به موضوع رتبه بندی توجه ویژهای دارد، زیرا رتبه بندی یکی از اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین است.
محمودزاده اظهار کرد: در سند تحول بنیادین یکی از بهترین راه ورود به آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است. برای داشتن دانش آموز تراز انقلاب همه اعضاء و عناصر دانش آموز و پرورش باید فعال باشند. باید تمام عناصر را به سمتی ببریم که به اجرایی سازی تحول بنیادین کمک شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دولت سیزدهم در بحث رتبه بندی در قالبهای مختلف در وزارت آموزش و پرورش نگاه جدی به اجرایی سازی سند تحول بنیادین وجود دارد؛ به نوعی که قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین را برای شاخص بندی مدرسه تراز تشکیل داده ایم.
وی اشاره کرد: استانداردسازی نیروی انسانی و تخصصی سازی نیروی انسانی مورد تاکید مقام معظم رهبری است که باید در آموزش و پرورش نیز مورد توجه باشد. مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش مهم است و باید بتوانیم آموزش و پرورش را به خوبی در آینده مدیریت کنیم.
رئیس سازمان مدارس مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: عدالت آموزشی مورد نظر دولت است و آموزش و پرورش در سراسر کشور دسترسی همگان را به آموزش فراهم کرده است و در تمام کلاسهای درس معلم و کتاب درسی برای دانش آموزان وجود دارد. عدالت تربیتی در حوزه کیفی سازی شاخصهای تربیتی و آموزشی است این که امروز مدرسه کانکسی نداشته باشیم و مدرسه استاندارد برای تمام دانش آموزان داشته باشیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی تاکید کرد: برنامه راهبردی این سازمان اهمیت بالایی دارد؛ ما در سازمان با ۴ میلیون و۷۰۰ هزار نفر ارتباط داریم که باید به آنان ارتباط برنامهای داشته باشیم با ۲ میلیون نفر در مدارس غیردولتی، ۱۲۷ هزار نفر در مدارس آموزش از راه دور، یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در مدارس هیات امنایی، ۴۵ هزار نفر در مدارس وابسته، حدود ۲۱ هزار نفر در مدارس علوم و معارف اسلامی و ۲۳۰ هزار نفر در مناطق آزاد تجاری در ارتباط هستیم.
محمودزاده تاکید کرد: باید شهریه مدارس قبل از ورود به سال تحصیلی مشخص شود قالب این موضوع را بر روی برنامه مدیریتی آوردیم. ۱۲ نوع برنامه نیز برای این حوزه درنظر گرفته ایم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که باید از ظرفیت خوب موسسات استفاده کنیم گفت: درباره توانمندسازی نیروی انسانی نیز باید برنامههای مدونی داشته باشیم، زیرا نیروی انسانی رکن اصلی در وزارت آموزش و پرورش است.
محمودزاده با تاکید بر نظارت دقیق بر مدارس و مراکز غیردولتی ادامه داد: باید در صدور مجوزها بر تمامی موارد فضای آموزشی مناسب، نیروی مستعد و با صلاحیت و شیوههای صحیح مدرسه داری دقت کافی داشته باشیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بحث حجاب و عفاف نیز اهمیت بالایی دارد. به عنوان یک معلم باید بپذیریم وقتی وارد مدرسه میشویم حجاب را رعایت کنیم.
وی بیان کرد: در هیچ مدرسهای امسال آموزش غیر حضوری نخواهیم داشت. در دوره ابتدایی آموزش غیر حضوری زبان معنا ندارد. دانش آموز دوره ابتدایی باید در کلاس حضور داشته باشد.
وی همچنین بیان کرد: تشکلهای دانش آموزی، هیئتهای مذهبی و سرودهای تاثیرگذار باید به مدارس غیر دولتی ورود پیدا کنند.