سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسئول فرهنگی جنبش نجبا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

دفاع مقدس، جلوه عظیمی از پیروزی حق علیه باطل بود/ «حب الحسین» روابط امروز ایران و عراق را بیمه کرده است

مازن البعیجی با تأکید بر پیروزی جمهوری اسلامی ایران در هر دو جنگ تحمیلی و اقتصادی مقابل غرب گفت: دفاع مقدس، جلوه عظیمی از پیروزی حق علیه باطل بود.

در تاریخ ۳۱ شهريور ۱۳۵۹ رژيم بعثی عراق با برنامه‌ریزی قبلی و با هدف براندازی نظام تازه تاسیس جمهوری اسلامی ایران، جنگ وسیعی را تحت حمایت آمریکا و غرب عليه ايران آغاز کرد.  ایران در آن زمان در حال بازیابی سیستم اداری و نظامی خود بود؛ به همین دلیل رژیم ظالم بعثی خیال کرد که فرصت مناسبی برای حمله به ایران وجود دارد و پس از آماده سازی تجهیزات خود و جلب حمایت خارجی این کار را انجام داد.

اما روحیه اسلامی مردم ایران حاضر به تسلیم در برابر آن نشد و جوانان مؤمن و انقلابی با کمک بقایای ارتش در آن زمان به مقاومت در برابر دشمن دژخیم بعثی پرداخت و این مقاومت به مدت 8 سال به طول انجامید که در هر ساعتی از آن حماسه ای از قهرمانی رزمندگان اسلام رقم می خورد و مقاومت تا جایی ادامه یافت که متجاوزان به عقب برگردانده شدند و آرزوهای طاغوت برای تجزیه ایران و سرنگونی جمهوری اسلامی از بین رفت. ایران از این جنگ ناعادلانه با کسب تجربه ای بزرگ برای مقابله با متجاوزان سربلند و پیروز خارج شد و با دستاوردهای نظامی، علمی و توسعه ای که پس از آن محقق کرده، بازدارندگی قدرتمندی را در برابر هر قدرت متجاوزی که چشم طمع به خاک ایران دارد، ایجاد کرده است. پس از پایان جنگ، هفته اول مهر با عنوان هفته دفاع مقدس نامگذاری شد تا هر سال یاد رزمندگان و حماسه سازی های آنها در برابر رژیم بعث گرامی داشته شود. به این مناسبت با «مازن البعیجی» مسئول فرهنگی مقاومت اسلامی «نجباء» در عراق گفتگو کرده ایم که در ادامه جزئیات این گفتگو را می خوانید: 

 چرا رژیم بعثی صدام بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی علیه ایران جنگ به راه انداخت؟

مازن البعیجی: شاید نتوان تفسیری عینی و یقینی در ارتباط با شرایط زمان آغاز جنگ صدام و رژیم کافر بعثی علیه انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) ارائه داد، اما امروز و طبق گزارش هایی که از طرف خود اطلاعات آمریکا و غربی ها منتشر شده، مؤید آن است که ترس آمریکا و غرب از رشد عواطف و شعور اسلامی که در اندیشه امام خمینی (ره) الهام‌بخش جهانیان بود و دروازه آزادی، انسانیت و مقاومت در برابر استکبار جهانی را گشوده بود، سبب شد تا این جنگ را علیه جمهوری اسلامی ایران به راه اندازند. از این رو افرادی مانند صدام ابزار دست استکبار و مزدوری برای آمریکا هستند که هر گاه شرایط به آنها نیاز داشته باشد به انجام وظیفه می شتابند؛ جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران نیز از جمله همین موارد بود که به دستور آمریکا صورت گرفت و صدام خود بارها به این مسئله اذعان کرد.

مؤلفه های اساسی مقاومت جمهوری اسلامی در برابر این جنگ و کسب پیروزی های بزرگ چه بود؟ چرا صدام و حامیان آنها علیرغم جنایات ضد بشری که مرتکب شدند، نتوانستند به اهداف خود برسند؟

مازن البعیجی: ملت ایران در زمان آغاز جنگ از یک ایمان قوی و آمادگی کامل برای فداکاری برخوردار بود؛ علی رغم آنکه ایران در آن زمان از ارتشی قوی و مدرن ترین تسلیحات برخوردار نبود، اما عامل تعیین کننده و پیروزی بخش برای ملت ایران مقابل جنگ ظالمانه رژیم بعث تحت حمایت جهان، اعتقاد به دفاع از راه حق و نظریه اهل بیت علیهم السلام بود که در انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره) تجسم یافته بود. این باور و این نظریه، خود سلاحی مرگبار بود که هیچ یک از ارتش های خادم استکبار و طاغوت این سلاح را ندارند؛ این اعتقاد، آمادگی و رغبت زیاد به شهادت بود که دشمن بعثی و قدرت های جهانی تا بن دندان مسلح را به شکست کشاند و جلوه عظیمی از پیروزی حق علیه باطل را به تصویر کشید.

چگونه می توان بین جنگ هشت ساله و جنگ اقتصادی کنونی علیه ایران مقایسه کرد؟

مازن البعیجی: هدف هر دو جنگ، سرکوب انقلاب، توقف توسعه و رشد ایران بوده تا مانع از تکمیل منابع قدرت و ابزار بازدارندگی این کشور شود. اما به یاری خداوند دشمن در هر دو جنگ شکست فاجعه بار و آشکاری را متحمل شده است؛ به گونه ای که ایران امروز در مهمترین و خطرناک ترین پرونده ها به خودکفایی رسیده و واردات تسلیحات از این کشور توسط روسیه، ارسال ماهواره به فضا و حفظ مبانی و اصول انقلاب اسلامی بهترین گواه بر پیروزی ایران در هر دو جنگ است و این پیروزی ها علیه آمریکا و مزدوران آن ادامه دار خواهد بود.

مراحل روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق را پس از پایان جنگ به ویژه پس از سرنگونی رژیم بعث چگونه ارزیابی می کنید؟

مازن البعیجی: مردم عراق و به ویژه شیعیان قربانی رسانه های عربی، داخلی و بین المللی بوده اند و قدرت و ظلم یکی از مهمترین عواملی بود که بسیاری از شیعیان را که از ارزش انقلاب بی خبر بودند به جنگ با جمهوری اسلامی سوق داد و البته افراد بسیار زیادی نیز بودند که مرگ را بر نرفتن به جنگ ترجیح دادند و توسط رژیم بعث به شهادت رسیدند. در مورد روابط امروز ملت ایران و عراق نیز، آنچه که طی روزهای گذشته از همبستگی، نوع دوستی و حماسه سازی در زیارت اربعین شاهد بودیم، بهترین گواه بر این است که پرونده بعث و آمریکا در این رابطه برای همیشه بسته شده و سوپاپ اطمینانی به نام «حب الحسین» علیه السلام این روابط را بیمه کرده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
محمد رضا
۲۰:۱۱ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
سلام هفته دعاع مقدس گرااامی باد.
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
واقعا راه شهدا رو مسئولیین دارن ادامه میدن باید مردم دست این مسئوایین رو ببوسن نتیجه همین ارزونی رهن و اجاره کم مچکریم مسول
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
خداییش دم شهدا گرم اینا نبودن مملکتو نگه دارن کی میخواست نگه داره تا این مسئولیین مثل خرس بخورن.
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
شهدا قداست زیادی دارند منافقین از شهدا صحبت می‌کنند در حالی که شهدا بخاطر اینکه پرچم ما زیر پا پایمال نشه جنگیدند ما کشوری شیعه هستیم و باید به قوانین کشورمان احترام بگذاریم.
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
درود بر جبهه مقاومت ایران و العراق لایمکن الفراق
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
سلام ،

دو استان از عراق را می خواهم ،
تکریت و موصل ،

تکریت وجه المصالحه موصل است ،
تکریت پناهگاه صدام بود و
موصل استانی که با بی کفایتی به دست داعش افتاد ،

پس موصل را به زور و تکریت را به صلح می خواهم ،

پیمان اشراقی.
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
اره شماها یادتون رفته عراق چ برسر ملت اورده ولی خونواده شهدا یادشون رفته
عباس حاج علی اکبری
۱۵:۵۹ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
بله اون چیزی که شما میفرمایید رو صدام وحشی و حزب جنایتکار بعث بر سر ایران آورد نه ملت مسلمان عراق . اونها خودشون قربانی جنایتهای صدام و دار دسته نا مسلمانش بودن