سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حذف نواحی جوش در ورقه های فلزی با دانش ایرانی

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شده اند با یک روش خاص، نواحی جوش در ورقه های فلزی در صنعت حمل و نقل را از بین ببرند.

محمد برهمند، گفت: صنایع مختلف بویژه صنعت حمل و نقل و هوافضا مانند خودرو و هواپیما به منظور کاهش وزن و هزینه های تمام شده خود، از اتصال دو ورق همسان با ضخامت های متفاوت استفاده می کنند.

وی افزود: روش جوشکاری یکی از روشهای پرکاربرد است که خود باعث بوجود آمدن یک ناحیه ناپیوسته و عیبدار در ورق می شود که می تواند در فرآیندهای بعدی شکل دهی، تنش و ترک را در محصول نهایی ایجاد کند.

به گفته دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بعضی از آلیاژها مانند آلیاژهای آلومینیوم و تیتانیوم که در صنعت هوا و فضا پر کاربرد هستند به سختی جوش پذیرند و نسبت به جوش بسیار حساس اند. بدین منظور برای حذف ناحیه تحت تاثیر جوش، در این تحقیق از روش نورد پله ای (stair rolling treatment) برای تولید ورق مرتبه ای با خواص متفاوت در راستای طول استفاده کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به تست های مکانیکی انجام شده روی ورق مرتبه ای تولید شده با روش نورد پله ای، نتایج بسیار رضایت بخش بود. لذا با کاربرد این روش جدید در صنعت خودرو سازی، می توان وزن و هزینه های تولید و ماده مورد استفاده شده در بدنه خودرو را کاهش داد.

برهمند گفت: از این روش می توان در صنایع حمل و نقل مانند خودرو سازی و یا هواپیما سازی بهره برد.

وی با اشاره به ويژگي هاي طرح گفت: تولید ورق با خصویات مرتبه ای در راستای طول و عدم استفاده از جوش برای کاربرد ورق با ضخامت های متفاوت از ویژگی های این طرح به شمار می رود.

محقق این طرح با بیان اینکه فعالیت‌های تکمیلی این پروژه به مدت ۶ ماه در دانشگاه کوماموتو ژاپن در قالب فرصت تحقیقاتی انجام ‌شده است، خاطر نشان کرد: تجربیات و نقطه نظرات اساتید و محققان این عرصه در این دانشگاه به همراه میکروسکوپ های جدید و پیشرفته و تجهیزات آنالیز مواد مستقر در دانشگاه کوماموتو، نقش بسزایی در زمینه ارتقا سطح علمی این پروژه داشته است.

برهمند ادامه داد: بر اساس بررسیها، تاکنون هیچگونه نمونه ی مشابهی چه در داخل و چه در خارج از این طرح وجود ندارد و برای اولین بار این کار انجام شده است.

وی گفت: از مزيت هاي رقابتي طرح میتوان به «کاهش زمان برای بررسی مکانیزم های تغیر شکل در فلزات و آلیاژها در رشته مهندسی مواد و متالورژی»،«کاهش هزینه ها، ماده مورد استفاده و وزن وسیله حمل و نقلی تولید شده، شکل پذیری بهتر در فرآیندهای شکل دهی ورق» اشاره کرد.

وی در خصوص کاربردهای پروژه گفت: از نتیجه این پروژه میتوان در صنایع مختلف حمل و نقل مانند خودروسازی، هوا و فضا بهره برد.

به گفته دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، این پژوهش به عنوان پروژه دکتری در مدت چهار سال انجام شده است. در حال حاضر 2 مقاله ISI در نشریات معتیر خارجی از این پژوهش به چاپ رسیده است. در مقاله‌های چاپ شده مطالعه تحولات ریزساختاری با کرنش، اثر متغیرهای فرایندی و همچنین نتایج رفتارهای مکانیکی مورد بحث قرار گرفته است.

گفتنی است :استاد راهنما این پروژه دکتر مصطفی کتابچی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و استاد مشاور دکتر مصطفی جمشیدیان عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و پروفسور ساداهیرو تسورکاوا از دانشگاه کوماموتو ژاپن بودند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.