سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمریکا ۴۶ هواپیمای نظامی ارتش افغانستان را مبادله می کند

منابع خبری گزارش داده اند که قرار است آمریکا در قبال همکاری ازبیکستان و تاجیکستان هواپیماهای نظامی افغانستان را به آن ها دهد.

نشریه پولیتیکو به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آمریکا قصد دارد ۴۶ فروند هواپیمای نظامی ارتش سابق افغانستان را که پس از سقوط دولت توسط پیلوت‌های افغان به ازبیکستان و تاجیکستان انتقال داده شده بودند به این دو کشور بدهد.

واشنگتن در بدل آن خواهان همکاری ضدتروریستی این کشورها است.

به نقل از پولیتیکو، مقامات آمریکایی در حال مذاکره با مقامات ازبیک و تاجیک اند تا در صورت توافق این دو کشور آسیای میانه آمریکا را در قسمت به دام انداختن و کشتن تروریست‌ها در افغانستان کمک کنند.

این مذاکرات به دلیل حساسیت روسیه در مورد نفوذ آمریکا در کشورهای آسیای میانه علنی نشده است.

طالبان که پس از سقوط دولت پیشین، میلیون‌ها دالر تجهیزات و تسلیحات آمریکایی را به چنگ آورده است از حکومت آمریکا خواست که هواپیماهای مذکور را به این گروه تحویل دهداما این درخواست از سوی واشنگتن رد شده است.

این هواگردهای نظامی شامل هواپیماهای سبک جنگی و چرخبال‌ها است که پس از سقوط حکومت افغانستان به ازبیکستان و تاجیکستان توسط پیلوت‌های افغان برده شدند.

توافق احتمالی آمریکا با این دو کشور از افزایش تبادل اطلاعات تا به دست آوردن پایگاه نظامی یا هوایی برای زیر نظر گرفتن گروه‌های تروریستی در افغانستان می‌شود. مقامات آمریکایی در مرحله فعلی گزینه تبادل اطلاعات را بیشتر محتمل می دانند.

با این که تا هنوز روشن نیست تاشکند و دوشنبه تا چه حدی به این توافق علاقه دارند اما یک نکته واضح است که روسیه و کشورهای آسیای میانه نگران تهدید و نفوذ گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان در کشورهای مسلمان نشین آسیای میانه اند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.