سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کدام کالای ایرانی در چین بیشترین طرفدار را دارد؟

واکسن پزشکی، قطعات خودرو، قطعات تراکتور، ماژول نمایشگر و ماشین‌های ریخته گری نیز اصلی‌ترین کالا‌های وارداتی ایران از چین بوده است.

اقتصاد چین پس از آمریکا، دومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌رود که میزان تولید ناخالص داخلی آن حدود ۱۸ تریلیون دلار است. بر این اساس چین در سال ۲۰۲۱ میلادی، حدود ۳۳۶۲ میلیارد دلار صادرات و ۲۶۷۵ میلیارد دلار واردات داشته و به این ترتیب این کشور بزرگترین صادرکننده و دومین وارد کننده بزرگ در جهان به شمار می‌رود.

در سال‌های گذشته، چین اصلی‌ترین شریک تجاری ایران بوده و با وجود رشدی که آمار صادرات و واردات به امارات متحده عربی ثبت کرده، همچنان در آمار مجموع، چین بزرگترین شریک ایران به شمار می‌رود. بررسی آمار‌های تجارت مشترک دو کشور در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری نیز این موضوع را تایید می‌کند.

بر اساس براورد‌های صورت گرفته، تا پایان مرداد، ایران حدود ۱۲.۳ میلیون تن کالا به ارزش ۶.۷ میلیارد دلار به چین صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر مقدار افتی نیم درصدی و از نظر ارزش رشدی بیش از ۲۲ درصدی را ثبت کرده است.

در طول این مدت متانول، پلی اتیلن، پروپان مایع، کاتد مس و ورق فولادی ضخیم اصلی‌ترین کالا‌های ایرانی بوده که مورد استقبال چینی‌ها قرار گرفته است.

همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد که در پنج ماهه نخست امسال، ایران حدود ۱.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۵.۵ میلیارد دلار از چین واردات داشته که از نظر مقدار ۲۴ و از نظر ارزش ۴۳ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

واکسن پزشکی، قطعات خودرو، قطعات تراکتور، ماژول نمایشگر و ماشین‌های ریخته گری نیز اصلی‌ترین کالا‌های وارداتی ایران از چین بوده است.

به این ترتیب و با مقایسه آمار واردات و صادرات کشور به چین، ایران در امسال نیز تراز تجاری مثبت ۱.۲ میلیارد دلار را با چین به ثبت رسانده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۲۶ ۰۱ مهر ۱۴۰۱
کالا نه مواد اولیه