سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساخت واکسن برای شایع‌ترین بیماری‌های طیور در موسسه رازی

مدیر تحقیق و تشخیص بیماری‌های طیور موسسه تحقیقات سرم سازی رازی گفت: واکسن‌های مورد نیاز برای شایع‌ترین بیماری‌های طیور در این موسسه ساخته می‌شود.

 عبدالشاه، مدیر تحقیق و تشخیص بیماری‌های طیور موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: هفت واکسن مهم پزشکی، بخش عمده واکسن‌های دام، تمام واکسن‌های مورد نیاز طیور گوشتی و بخشی از واکسن‌های طیور تخم گذار و مادر توسط این موسسه تولید و تامین می‌شود و همین تولیدات مهم و چشمگیر در کنار فعالیت‌های تحقیقاتی گسترده، موسسه رازی را به سرمایه‌ای بزرگ و اندوخته‌ای ارزشمند برای کشور تبدیل کرده است.

 عبدالشاه افزود: موسسه رازی دارای ۱۳۲ عضو هیات علمی در بخش‌های تحقیقی، تشخیصی و تولیدی بوده و نیز ۶ شعبه در شهر‌های مرند، اراک، کرمان، شیراز، اهواز و مشهد دارد که در این شعب نیز فعالیت‌های تحقیقاتی و تولیدی انجام می‌شود.

او گفت: در یکی دو سال اخیر مواردی متعدد از بیماری "آنگارا" در صنعت طیور گزارش شده که بیشتر در همسایگان شرقی ایران شیوع دارد و مشکلاتی را برای مرغداران به وجود آورده است.

 محمد عبدالشاه با اشاره به آمادگی موسسه رازی برای تولید واکسن آنگارا افزود: بیماری سالمونلا  نیز در میان طیور شایع است و به منظور بررسی راهکار‌های مهار بیماری، جلساتی متعدد با سازمان دامپزشکی برگزار شده و اهتمام جدی برای کنترل آن وجود دارد. همچنین در ماه‌های اخیر بیماری نیوکاسل در صنعت طیور کشور شایع شده؛ اگرچه سابقه بروز و ظهور این بیماری طولانی است.

مدیر تحقیق و تشخیص بیماری‌های طیور موسسه رازی با بیان این که طی سال‌های متمادی تحقیقات فراوانی در مورد بیماری نیوکاسل در موسسه رازی انجام و چند نوع واکسن برای آن تولید شده است، گفت: این که چه واکسنی علیه سویه‌های در گردش ایمنی ایجاد می‌کند، در موسسه رازی همواره مورد بررسی بوده و فعالیت‌های تحقیقاتی گسترده‌ای بر روی آن انجام شده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا برای رشد مرغ‌ها از هورمون استفاده می‌شود افزود: در صنعت طیور مصرف هورمون هیچ نقش و جایگاهی ندارد، زیرا به هیچ وجه از نظر اقتصادی مقروف به صرفه نیست.

عبدالشاه گفت: در این صنعت جوجه‌هایی برای پرورش انتخاب می‌شوند که با توجه به ماهیت ژنتیکی، تامین نیاز‌های غذایی و به عبارتی بالفعل کردن پتانسیل ها، رشدی سریع دارند.

مدیر تحقیق و تشخیص بیماری‌های طیور موسسه رازی افزود: واکسن‌های طیور تولید شده در موسسه رازی از جمله واکسن برونشیت عفونی سویه ۷۹۳B، واکسن آبله قناری و آنفلوانزای فوق حاد و آنفلوانزای تحت حاد که شکل خفیف بیماری را ایجاد می‌کند، از بذر‌های بومی بوده و بسیار موفق هم عمل کرده اند.

او با بیان این که آبله از بیماری‌های بسیار کشنده در قناری و تنها راه کنترل آن استفاده از واکسن است، گفت: این واکسن در شرایطی نامناسب وارد کشور می‌شد و با قیمتی گزاف به دست مصرف کننده می‌رسید، اما به همت محققان موسسه رازی و تولید آن در داخل، اکنون این واکسن به راحتی در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد.

 محمد عبدالشاه از واکسن ORT پرندگان که توسط محققان موسسه رازی با استفاده از سویه‌های در گردش در کشور ساخته شده نام برد و گفت: این واکسن برای صنعت مرغ مادر که بیشتر واکسن‌های مورد نیاز آن از طریق واردات تامین می‌شود، کاربرد دارد و در موسسه رازی شعبه شیراز تولید شده است.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.