سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امامی:

باید رابطه درستی بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی برقرار شود

دبیر شورای فرهنگ عمومی بابیان اینکه مظروفی که برای شورا قائل هستیم به ماهیت فرهنگ عمومی مربوط است،گفت: باید رابطه درستی بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی برقرار شود.

امامی روز یکشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با بیان اینکه مظروفی که برای شورا قائل هستیم به ماهیت فرهنگ عمومی مربوط است، گفت: باید رابطه درستی بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی برقرار شود، جاهائیکه به بن بست خورده ایم زمانی بوده که جامعه در زیستار و عادات خود به سمتی می‌رود و ما در بیان رسمی، الگو و هنجار روی کاغذ یک کار دیگر را مطلوب می‌دانیم.

او با تأکید بر اینکه شورای فرهنگ عمومی با فهم اصالت‌های فرهنگی و رصد به موقع تغییرات فرهنگی باید جلوی این شکاف را بگیرد، افزود: در همین راستا تقویت دبیرخانه پیگیری می‌شود و این درحالی است که برخی از استان‌ها از این لحاظ وضعیت مطلوبی دارند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شورای فرهنگ عمومی را الگویی بی بدیل دانست و ادامه داد: پرکردن این ظرف با مظروف مفید که با احساس روزمرگی به آن‌ها دست ندهد کار سختی است که از طریق ایده پردازی، نوآوری و تقویت مرکز رصد فرهنگی و اداری دبیرخانه ها، زیست بوم گرایی و نگاه کاملا تمرکز زدا به برنامه ریزی فرهنگی آن را دنبال می‌کنیم.

امامی با تأکید بر اینکه سند تحول فرهنگ، هنر و رسانه استان برای همه ما و آنانی که اعتبارات ادارات کل را در مرکز تقسیم می‌کند هم حجت است، گفت: ویژگی الگوی شورای فرهنگ عمومی این است که سه ضلع دولت، حاکمیت و مردم را کنار هم می‌آورد.

او ادامه داد: برای تقویت بُعد مردمی این شورا در آئین نامه جدید که به زودی در شورای عالی انقلاب فرنگی تصویت خواهد شد، تعداد افراد حقیقی افزایش و تعداد افراد حقوقی کاهش خواهد یافت و ما از اواخر امسال با ساختار جدید و ارتقا کار آمدی جدید درشورا خواهیم بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بابیان اینکه نباید بگذاریم شکاف بین فرهگ رسمی و عمومی زیاد شود، افزود: طبعا در برخی استان‌ها این شکاف‌ها زیاد شده است بحث دیگر پیشگیری و مدیریت فرهنگی آسیب‌های اجتماعی است.

امامی با اشاره به اینکه تفاوت رویکرد اجتماعی و فرهنگی، در نگاه فرصت مدار است، گفت: ما با مفاخر، رویدادها، آداب، آرمانها، قصه ها، خیالات، داستان‌های مردم و مهمتر از همه منابع انسانی فرهنگی در استان احتمالا به سراغ آسیب‌های اجتماعی ناشی از توسعه می‌رویم پس کاملا بین رویکرد فرهنگی و اجتماعی می‌شود تفکیک قایل شد، اما جهاد فرهنگی مقدم است.

او ادامه داد: فرصت و زیست بوم زنجان، مردم پایه بودن حیات فرهنگی و از جمله آن فرهنگ مناسکی، خیرات و مبرات و عرصه بسیار مهم گردشگری مردم واقعا قهرمانان اصلی این استان در حفظ حیات فرهنگی هستند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: واقعه بزرگ که برند استان زنجان شده است مانند هیئت‌های بزرگ عزاداری و مراکز بزرگ درمانی خیریه استان بوده و مردم پایه بودن که اولویت جدی دولت سیزدهم است که هم باید تقویت و الگوی کشور باشد.

امامی اولویت‌های جدی فرهنگی دولت سیزدهم در یک سال گذشته که در صدد تامین زیرساخت‌های آن است را عدالت فرهنگی، سبک زندگی و نشاط اجتماعی عنوان کرد و افزود: این سه محور باید جدی گرفته شود چراکه به احیای امید در کشور منجر خواهد شد و امروز نیازمند جهاد امید هستیم.

او تأکید کرد: بزرگترین اتفاقی که در عرصه فرهنگی و اجتماعی از این دولت انتظار می‌رود، احیای امید مردم به آینده جمهوری اسلامی به عنوان الگوی کارآمد ساخت و تعالی ایران اسلامی است و این امید در شقوق مختلف در یک سال قبل رشد داشته است، اما همچنان نیازمند جدی گرفتن آن هستیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: اگر از طریق احیای رویداد‌ها و ظرفیت‌های اجتماعی و مناسک جمعی بتوانیم پیوستگی هویتی مردم را افزایش دهیم این زمینه خوش بینی به آینده ایران را فراهم می‌کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.