سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میزان فرسایش خاک در لرستان سه برابر متوسط کشور است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: میانگین سالیانه فرسایش خاک در این استان ۴۰ تن در هر هکتار است که این میزان حدود سه برابر متوسط کشور است.

شیرزاد نجفی گفت: در لرستان به علت کوهستانی بودن، شیب بالا و سازند‌های آسیب پذیر در برخی از نقاط استان میزان فرسایش خاک بیشتر می‌باشد که تنها راه برون رفت از این وضعیت توجه به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری است.

وی با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری یکی از مناسب‌ترین روش‌های کاهش خسارات سیل و جلوگیری از رانش زمین محسوب می‌شود اظهار داشت: ب۱۲۶ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و کاهش خسارات ناشی از سیل در پنج شهرستان بحرانی استان نیاز است. رای اجرای عملیات آبخیزداری به ازای هر هکتار ۳۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است که به علت ضعیف بودن اعتبارات بخش آبخیزداری در حال حاضر به ازای هر هکتار به طور متوسط ۱۰ میلیون ریال و معادل ۳۰ درصد از اعتبار اختصاص می‌یابد که این موضوع باعث شده روند اجرای عملیات آبخیزداری در این منطقه و سایر مناطق بسیار کند، زمانبر و عملا غیرمفید باشد.

نجفی همچنین با بیان اینکه در بسیاری مناطق به علت شرایط زمین شناسی، توپوگرافی و اقلیمی، احتمال بروز خطرات طبیعی بسیار بالا است افزود: به دلیل عدم توجه برخی دستگاه ها، طرح‌های اشتغالزا و توسعه ایی در دستور کار قرار می‌گیرد که در آن هیچگونه توجهی به تهدیدات طبیعی نشده است و تاسیسات در مناطق پرخطر از جمله حریم، بستر رودخانه‌ها و مناطق ناپایدار شکل می‌گیرد.

نجفی ادامه داد: برای تثبیت هر هکتار زمین لغزش، بیش از یکهزار میلیون ریال اعتبار نیاز است که با توجه به وسعت مناطق زمین لغزشی به نظر می‌رسد بایستی در نحوه ارائه خدمات به مناطق روستایی تجدیدنظر شود و با مکان یابی‌های دقیق، نسبت به تجمیع روستا‌های پراکنده مبادرت شود.

به گفته وی هر هکتار عملیات آبخیزداری به طور متوسط منجربه ذخیره ۵۳۰ متر مکعب آب، جذب ۵.۵ تن رسوب و تولید ۱۲۰ کیلوگرم علوفه شود.

۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع در لرستان وجود دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.