سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۵۶۸ روستای قزوین به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین گفت: ۵۶۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان قزوین از ۶۹۸ روستای آن به شبکه ملی اطلاعات (اینترنت) متصل هستند.

حجت الله امینی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در جمع خبرنگاران گفت: توسعه ارتباطات روستایی یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم بوده که این مساله با توجه به شیوع کرونا و همه گیری این ویروس باعث شد تا همه اقشار و آحاد مردم به دلیل محدودیت‌های ترددی به فضای مجازی روی بیاورند و استفاده از این بستر، به ویژه در بخش کسب و کار‌ها نیز روز به روز گسترده‌تر شود.

وی ادامه داد: اداره کل ارتباطات استان قزوین نیز در همین راستا ۲ حوزه توسعه ارتباطی، یعنی بخش سیار و فیبر نوری در روستا‌های منطقه را در دستور کار خود قرار داده تا جایی که امروز ۴ شهرستان از ۶ شهرستان استان میانگین دسترسی اینترنت آن‌ها بیش از ۸۰ درصد بوده و شهرستان‌های قزوین و آوج نیز به دلیل وجود مناطق کوهستانی و صعب العبور، با برخی کمبود‌ها و مشکلات روبرو است.

وی با اشاره به اینکه در بخش ارتباطات سیار، تا پایان سال گذشته ۱۳۴ روستای بالای ۲۰ خانوار استان قزوین فاقد اینترنت بودند، افزود: با برنامه ریزی‌های به عمل آمده تا پایان سال ۱۴۰۲ تمامی روستا‌های یاد شده به این شبکه متصل خواهند شد و انجام این مساله توسط اپراتور‌های همراه اول در ۲۸ روستا و ایرانسل در ۱۰۶ روستای دیگر صورت می‌پذیرد.

امینی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته این اداره کل در بخش ارتباطات ثابت، اظهار داشت: برای توسعه فیبر نوری در این حوزه ۲ برنامه شاخص داریم که نخستین آن مربوط به اجرای ۱۶۸ کیلومتر فیبر نوری در بخش طارم سفلی و برای ۳۸ روستای منطقه با سه هزار و ۹۴۸ خانوار است که با توجه به ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه، تا ۲ ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: برنامه بعدی این اداره کل در بخش ارتباطات ثابت، گسترش فیبر نوری در منطقه الموت قزوین به طول ۲۱۳ کیلومتر و برای ۵۷ روستا با پنج هزار و ۷۱ خانوار است که این پروژه که برای آن نیز تامین اعتبار شده است، بلافاصله پس از پایان عملیات فیبر نوری طارم سفلی، آغاز خواهد شد.

ایجاد شهر هوشمند از برنامه‌های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است

امینی، یکی از مهمترین اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را ایجاد و توسعه شهر هوشمند دانست و تصریح کرد: استفاده از تکنولوژِ‌های روز در حوزه‌های مختلف مانند سلامت، کشاورزی و ده‌ها بخش دیگر از جمله ویژگی‌های یک شهر هوشمند است و توسعه خدمات مبتنی بر فناوری زیرساخت از مهمترین بستر‌های شکل گیری آن محسوب می‌شود و در عین حال نیز امن‌ترین و مطمئن‌ترین راه در این زمینه، فیبرنوری است.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در همین راستا پروژه‌ای دارد تا در فاز نخست ۲۰ میلیون خانواده را تحت پوشش اینترنت پرسرعت درآورد و قزوین نیز به لحاظ زیرساخت‌های موجود و اینکه در شاهراه ارتباطی کشور واقع شده، جزو هشت استان نخست این طرح قرار گرفته است.

این مسوول با اشاره به اینکه وظیفه پوشش اینترنتی شهر هوشمند برعهده اپراتور‌های همراه اول و شاتل گذاشته شده است، تصریح کرد: سهم شهر قزوین از پوشش این میزان، ۱۶۶ هزار خط است که تا پایان سال ۱۴۰۳ باید محقق شود و در حال حاضر نیز اپراتور شاتل آمادگی واگذاری ۳۵ هزار و ۹۰۸ خط به شهروندان را دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.