سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رسیدگی به ۹۰ هزار پرونده در سال گذشته در دیوان عالی کشور

مرتضوی مقدم گفت: در سال ۱۴۰۰ ورودی پرونده در دیوان عالی کشور ۹۶هزار و ۶۰۰ پرونده بوده که از این تعداد حدود ۹۰هزار پرونده مختومه شد.

حجت الاسلام مرتضوی‌مقدم، رئیس دیوان عالی کشور گفت: دیوان عالی کشور وظایف مهمی دارد یکی از این وظایف نظارت بر آرای قضائی سراسر کشور است و باید بین دادگاه‌هایی که استنباط‌های مختلفی از قانون دارند وحدت‌رویه ایجاد کند.

وی افزود: هر سه‌شنبه جلسه هیئت عمومی دیوان عالی برگزار می‌شود که در خصوص وحدت رویه و پرونده‌ها بحث و تبادل نظر انجام می‌شود و همچنین در خصوص اعاده دادرسی، رأی دادگاه را بررسی می‌کنند که اگر نقص داشته باشد آن را به دادگاه برمی گرداند و اگر رأی درست باشد آن را ابرام می‌کند.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به حضور قضات دیوان عالی کشور در دادگاه‌ها، گفت: جلسات منظم هفتگی ملاقات عمومی برگزار می‌شود و اگر در راستای اعاده باشد به شعبه ارجاع می‌شود.

حجت الاسلام مرتضوی‌مقدم در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۰ ورودی پرونده در دیوان عالی کشور ۹۶ هزار و ۶۰۰ پرونده بوده که از این تعداد حدود ۹۰ هزار پرونده مختومه شد.

وی افزود: در خردادماه ورودی پرونده‌ها به دیوان عالی کشور، ۸ هزار و ۳۰۰ پرونده و مختومه آن ۷ هزار ۶۰۰ پرونده بوده است و در تیرماه امسال ۷ هزار پرونده ورودی به دیوان ثبت شده است و مختومه آن نیز ۶ هزار و ۹۰۰ فقره بوده است که بر اساس آمار‌ها ورودی پرونده هر سال بیشتر می‌شود و باید برای آن فکری کنیم و کاهش آن مسیری جز اصلاح قانون ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم، در خصوص آخرین وضعیت پرونده گوهر ناز قم، گفت: پرونده گوهر ناز قم در شعبه اول دیوان عالی کشور است و آماده صدور رای می‌باشد که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

وی همچنین در خصوص نظارت بر تخلفات رئیس جمهور توسط دیوان عالی کشور گفت: براساس قانون اگر گزارش و کیفرخواست به دیوان عالی کشور ارسال شود، دیوان رسیدگی میکند، اما قانون این پرونده‌ها را بر عهده دادستانی کل گذاشته که پرونده را تکمیل و با کیفرخواست به دیوان ارسال کند تا کنون هیچ پرونده‌ای در این خصوص به دیوان نیامده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.