سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انعقاد چهار قرارداد با ۴۵ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت بازار تاریخی اراک

برای تعمیرات بازار تاریخی شهر اراک قرارداد‌هایی با موضوع رفع نقاط حادثه خیز، کف فرش گذر‌ها و سرای تقوایی منعقد شده است.

علیرضا کریمی شهردار اراک در خصوص وضعیت احیاء و تعمیرات بازار تاریخی شهر اراک مطالبی به شرح زیر بیان کرد.

در حال حاضر بازسازی بازار تاریخی اراک با ۴ نوع قرارداد از جمله قرارداد رفع نقاط حادثه خیز به مبلغ ۲۹ میلیارد ریال، کف فرش گذر‌ها با دو قرارداد به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و سرای تقوایی به مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال توسط شهرداری در حال پیگیری است.

مجموعه قرارداد‌های مربوط به حفظ و مرمت بازار تاریخی اراک توسط معاونت امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک اجرایی و تمام فعالیت‌ها با نظارت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود.

یک رویکرد اشتباه در بحث مرمت و احیاء بازار تاریخی شهر اراک، غفلت از همکاری کسبه باراز و اوقاف به عنوان مالکین است که این روند باید اصلاح شود.

با توجه به اعتبارات کم میراث فرهنگی و شهرداری که فضا‌های عمومی بازار را مرمت و احیا می‌کنند، باید با نگاه جامع‌تر و همکاری مالکین، نسبت به حفظ مجموعه ارزشمند و تاریخی بازار اراک اقدام کرد.

پیمان عین القضاتی رئیس شورای اسلامی شهر اراک هم در خصوص مرمت بازار تاریخی اراک گفت: متاسفانه بازار تا روز‌های گذشته فاقد طرح جامع بوده است و این امر باعث مرمت‌های مختلف شده است.

عین القضاتی گفت: گذرها، راسته بازار و کاروانسرا‌ها هر کدام یک مدل سنگ فرش شده است و این امر به دلیل این است که هر بار برای مرمت بازار، اعتبار در اختیار یک اداره بوده است.

اوایل مردادماه بارش‌های سیل آسا و آبگرفتگی موجب آسیب دیدن بخشی از بازار تاریخی اراک شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.