سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درایام تاسوعا و عاشورا انجام می شود؛

نظارت ۷۴ تیم دامپزشکی بر سلامت گوشت دام‌های قربانی

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: نظارت بر ذبح دام در ایام تاسوعا و عاشورا با فعالیت ۷۴ تیم سیار و ثابت انجام می شود.

حسین رشیدی گفت: با عنایت به ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و با توجه به روند مجدد گسترش بیماری کووید ۱۹ در سطح کشور و همچنین با توجه به دسـتورات بهداشتی سـتاد ملی مبارزه با بیماری کرونا و دستورالعمل‌های مربوط به برگزاری مراسم عزاداری ایام سوگواری شهادت حضرت ابا عبدااله الحسین (ع)، اداره کل دامپزشکی استان به منظور حفظ سلامت گوشت دام‌های قربانی و به تبع آن سلامت مصرف کنندگان و تامین بهداشت عمومی اقدام به اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه این ایام می‌کند.

او افزود: این اداره کل با هماهنگی با کلیه دستگاه‌های مربوطه از جمله فرمانداری، شهرداری، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های استان، ناظرین شرعی، ائمه جمعه و جماعات، اعضاء جلسه بهداشت و مرکز بهداشت شهرستان، کمیته امداد حضرت امام (ره)، بهزیستی، هیات امناء و متولیان بقاع متبرکه و ... اقدامات لازم در این ایام را به بهترین نحوه ممکن و فراگیرتر از سال‌های گذشته اجرایی خواهد کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: تیم‌های ثابت و سیار بهداشتی دامپزشکی به این منظور ساماندهی شده است.

او تصریح کرد: ۷۴ تیم ثابت و سیار نظارتی بهداشتی در این ایام در استان حضور دارند و تعداد پرسنل عملیاتی ۳۰ نفر دکتر دامپزشک، ۵۶ نفر بازرسین بهداشتی به همراه ۱۷ نفر از ناظرین شرعی هستند.

رشیدی بیان کرد: اولویت کشتار دام‌های قربانی در محل کشتارگاه‌های دام است و کشتارگاه‌های دام استان برای پذیرش دام‌های قربانی و نیز پیش بینی خودرو سردخانه دار برای حمل لاشه‌های دام‌های قربانی آمادگی لازم را دارد.

او تصریح کرد: خدمات رایگان در ۱۵ کشتارگاه دام استان انجام می‌شود و کارکنان فنی دامپزشکی اعم از دکتران دامپزشک، کارشناسان، کاردان‌ها و تکنیسین‌های دامپزشکی و بهداشت گوشت به همراه ناظرین شرعی در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت ۷ تا ۱۴ در قالب تیم‌های ثابت و سیار فعالیت می‌کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: کارکنان مزبور به وسایل لازم برای بازرسی بهداشتی گوشت مجهز هستند و در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی، تیم‌های نظارت بهداشتی دامپزشکی به صورت سیار در سطح شهرستان‌های استان حضور داشته و در صوزت لزوم اقدام به بازرسی لاشه‌های قربانی می‌کنند.

او افزود: تیم‌های سیار در سطح شهرستان‌های استان، علاوه بر نظارت و ارائه خدمات بهداشتی بر لاشه‌های کشتاری به هدایت افراد غیر مطلع (افرادی که به عرضه و کشتار دام زنده در سطح شهر کرده اند) به کشتارگاه‌های دام خواهند پرداخت.

رشیدی بیان کرد: عرضه لاشه دام قربانی به متقاضیان با نصب لیبل (برچسب) لاشه دام قربانی صورت می‌گیرد و قصابی‌ها و مراکز مجاز عرضه فراورده‌های پروتئینی از عموم مردم، برای کشتار دام در کشتارگاه‌های استان سفارش می‌گیرند، ضمن اینکه درج توصیه‌های بهداشتی لازم (از جمله لزوم مصرف لاشه ۲۴ ساعت پس از نگهداری در یخچال) بر روی لیبل صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول از حضور کشیک ثابت در شبکه‌های دامپزشکی استان به منظور پاسخگویی تلفنی و نیز هماهنگ کننده بین شهروندان و تیم‌های عمل کننده در سطح شهر خبر داد و بیان کرد: روسای ۱۶ شبکه دامپزشکی استان بر حسن اجرای تشدید نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های کشتاری نظارت مستمر دارند.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه همه ساله بخش قابل توجهی از مردم تمایل به تهیه و ذبح دام و اهدای نذورات قربانی به مراکز تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و برخی از اماکن مذهبی را دارند، به متولیان و متصدیان این مراکز در خصوص دریافت نکردن و ذبح دام زنده و دریافت نذورات به صورت وجه نقد و یا لاشه قربانی کشتار شده در کشتارگاه توصیه شده است.

رشیدی بر لزوم آگاهی شهروندان از خطر بیماری‌های مشترک دام و انسان به خصوص (تب کریمه کنگو، بروسلوز، کیست هیداتید و ...) تاکید کرد و افزود: رعایت نکات بهداشتی در هنگام ذبح بسیار حائز اهمیت است و افراد در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی در هنگام ذبح ممکن است به بیماری‌های خطرناک از جمله بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شوند.

او با اعلام شماره تلفن ۱۵۱۲ و شماره پیامک ۳۰۰۰۲۳۱۵۱۲ در سطح استان کرمان، از شهروندان تقاضا کرد در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی در حوزه دامپزشکی مراتب را بدون فوت وقت گزارش کنند تا با متخلفان برابر ضوابط، برخورد قانونی انجام شود.

برچسب ها: دامپزشکی ، نظارت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.