سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۳۰ تیم دامپزشکی استان سمنان در ماه محرم بر ذبح بهداشتی نظارت می‌کنند

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ۳۰ تیم ثابت و سیار تشکیل شده از کارشناسان دامپزشکی و نیرو‌های نظارتی بر ذبح بهداشتی و شرعی در ماه محرم در استان نظارت دارند.

حمیدرضا حسینی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: برای حفظ بهداشت و سلامت عمومی جامعه، تأمین امنیت غذایی و سلامت مصرف کنندگان گوشت دام‌های قربانی، ۱۷ تیم ثابت و ۱۳ تیم سیار متشکل از ۲۰ نفر دامپزشک، ۳۰ نفر بازرس بهداشت گوشت و ۱۲ نفر ناظر شرعی در نقاط مختلف استان سمنان ساماندهی شده و بر ذبح بهداشتی و شرعی در ماه محرم در استان نظارت می‌کنند.

وی اظهار داشت: سامانه ۱۵۱۲ (بدون پیش‌شماره) در ماه محرم آماده ارائه مشاوره، پاسخگویی به سوالات و درخواست ارائه خدمات به شهروندان با اعزام گروه‌های نظارت بهداشتی و شرعی به محل ذبح است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو از طریق دام آلوده، تصریح کرد: هم استانی‌ها و خیران برای تهیه دام زنده برای قربانی در ماه محرم به میادین عرضه دام و مراکز تحت نظارت دامپزشکی مراجعه کنند.

حسینی توصیه کرد: حتی الامکان از ذبح دام در معابر عمومی و تکایا خودداری شود و ذبح دام ترجیحاً در محل کشتارگاه و یا مکان‌های تعیین شده به وسیله شهرداری که دارای حداقل امکانات بهداشتی است انجام شود تا از هرگونه عواقب و تبعات بهداشتی ناشی از کشتار دام در شرایط غیربهداشتی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه دامداران، چوب داران، کارکنان دامپزشکی، دامپزشکان و سلاخ‌ها بیش از دیگران در خطر احتمال ابتلا به تب کریمه کنگو قرار دارند و باید بیش از پیش مراقب باشند، افزود که در صورت عدم رعایت ضوابط و توصیه‌های بهداشتی، سایر جوامع انسانی نیز در معرض آسیب ناشی از ویروس تب کریمه گنگو قرار دارند.

حسینی اضافه کرد که دامی که ناقل بیماری کریمه کنگو است فاقد علائم بالینی مشهود است و نهایتا دام مورد گزش کنه آلوده دوتا سه روز تب خواهد کرد و سپس به ناقل بیماری تبدیل خواهد شد.

وی یادآور شد: بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در اثر تماس با دام آلوده و گوشت آلوده به انسان منتقل می‌شود، اما ویروس عامل این بیماری به شدت به سرما حساس است و در اثر سرما غیرفعال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دام در کشتارگاه‌ها با نظارت دامپزشکی ذبح و بعد از ۲۴ ساعت نگهداری در سردخانه کشتارگاه‌ها در بازار عرضه می‌شود و شهروندان با خرید گوشت از مراکز معتبر عرضه گوشت از ابتلا به بیماری مصون می‌مانند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بیان کرد: شهروندان برای اطمینان از سالم بودن گوشتِ تازه خریداری شده، آن را بعد از ۲۴ ساعت انجماد در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد مصرف کنند.

بیماری ویروسی تب کریمه کنگو دارای مشخصه ظاهری در گوشت نیست و تنها راه اطمینان از مصرف گوشت، استفاده بعد از ۲۴ ساعت گوشت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.