سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتساب کریمانه

آیت الله جوادی آملی گفت: هر انسانی دو شناسنامه دارد که شناسنامه دوم به اختیار خود فرد است.

آیت الله العظمی جوادی آملی جمع طلاب و دانشجویان گفت: هر كسی دو شناسنامه دارد شناسنامه اقلیمی و عادی که به وسیله پدر و مادر او گرفته می ‌شود ، اینکه شخص از كدام پدر از كدام مادر به دنیا آمده است، این در اختیار فرزند نیست، فرزند هر پدر و مادری که داشته باشد آنها می ‌روند برایش شناسنامه می‌ گیرند و اسم انتخاب ‌می کنند؛ اما شناسنامه دومی به اختیار خود ماست، ما باید ببینیم بچه‌ های چه كسی هستیم.

به گفته آیت الله جوادی آملی وقتی بالغ شدید عاقل شدید رشد كردید شما ببینید بچه چه كسی هستید، ما حاضریم شما را به عنوان فرزندی قبول كنیم؛ نه آن فرزند خوانده جاهلی ، حاضریم شما را به عنوان فرزند اسلامی بپذیریم به عنوان فرزند نبوی و علوی بپذیریم؛ فرمود: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة». ما هم گفتیم بسیار خب، ما هم مفتخر این هستیم كه فرزندان شما باشیم و شما را به عنوان پدر قبول كردیم.

 آیت الله جوادی آملی گفت: اگر این شد درباره شهیدی كه مجاهد راستین «فی سبیل الله» است می ‌شود در برابر قبر او و مزار او گفت: «السلام علیك یابن رسول الله». برای اینكه این شناسنامه گرفته گفت من پسر علی ‌بن ‌ابی ‌طالب هستم پسر پیغمبرم، دیگر لازم نیست سید باشد؛ اگر كسی این‌ چنین شد فرزند معنوی آنهاست و می ‌شود به او گفت: «السلام علیك یابن رسول الله». البته احكام فقهی ندارد، از آن جهت بحث نیست، بحث كرامت معنوی است. در بحث كرامت معنوی اگر كسی سید هم نبود ولی آنها را به عنوان پدری قبول کرد و فرزند آنها شد و عاق آنها نبود این می‌ شود فرزند پیغمبر.

او می گوید : بنابراین در جریان این شعارهای رسمی محرم و صفر كه این دو جمله را ما در برخوردها به یكدیگر می ‌گوییم، پیام دوم این تسلیت این است كه چون پدران ما را شهید كردند چون عمه‌ هایمان را اسیر كردند ما باید خون بها بگیریم: «وَ جَعَلَنا وَ اِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبینَ لثارِهِ». اگر كسی با این نگاه وارد عزاداری محرم و صفر بشود دیدش خیلی عوض می ‌شود خودش را خیلی نزدیك می ‌بیند و حیا می ‌كند.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.