سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقاره نوازی سنت دیرینه شهدادی ها در روز اول محرم+فیلم

همزمان با آغاز ماه محرم آیین نقاره نوازی سنتی در شهداد برگزار شد.

محرم ماه حزن واندوه ماه ماتم و عزای اهل بیت (ع)، ماهی که با آمدنش هرشهر ودیاری به احترام عزای سیدالشهدا خود را سیاه پوش می‌کند.

این روز‌ها به هر کجا که سفرکنی بیرق و پرچم عزای اهل بیت به چشم می‌خورد که خبر از آمدن ماه محرم والحرام می‌دهد. وهر شهری با انجام مراسمات خاصی به استقبال محرم می‌روند و شور واشتیاق خود را به اهل بیت به نحوی نشان می‌دهند.

اما در شهداد محرم طوری دیگر آغاز می‌شود اینجا هرساله با نوای زیبای نقاره که در روز اول محرم در تک تک منازلی که خیمه اباعبدلله الحسین (ع) برپا باشد صدایش به گوش می رسد، این نوای زیبا در تمام شهر می‌پیچید وخبر از آمدن محرم می‌دهد.

فراخوانی است که این گونه مردم را به مراسم عزای اهل بیت (ع) دعوت می‌کند.

سنتی است که سال هاست به همت پیرنقاره نواز مرحوم علی کریم شجاعی در شهداد انجام می‌شود، اما اکنون فرزندان مرحوم شجاعی این کار زیبا را ادامه می‌دهند تا این سنت دیرینه در شهداد فراموش نشود.

اما این سنت دیرینه تنها به روز اول محرم ختم نمی‌شود، علاوه براینکه هر صبح وشام در آستان مقدس حرم مطهر امامزاده زید (ع) شهداد نواخته می‌شود و مردم را برای انجام فریضه‌ الهی نماز فرا می‌خواند، بلکه در روز ششم محرم و ماه رمضان نیز این سنت با شکوه هرچه تمام‌تر اجرا می‌شود.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.