سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استخراج ۶۹ درصدی آب مورد نیاز کردستان از آب‌های زیرزمینی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در حال حاضر ۶۹ درصد آب مورد نیاز استان در بخش‌های مختلف، از منابع آبی زیرزمینی (چاه، چشمه و قنات) استخراج می‌شود.

آرش آریانژاد گفت: متوسط بارندگی استان ۲ برابر میانگین کشوری است و  ظرفیت منابع آبی استان ۴.۷ میلیارد مترمکعب است، اما فقط ۲۵ درصد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او با اشاره به استفاده ۸۱ درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی، گفت: منابع آبی کردستان ۳.۸ درصد از ظرفیت‌های آبی تجدید شونده سالانه کشور را شامل می‌شود و ۸۹ درصد آن منابع آب سطحی و ۱۱ درصد آب زیرزمینی است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان مدیریت و صرفه‌جویی آب در دوران خشکسالی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، ترویج شیوه‌های مدیریت مصرف آب، اصلاح الگوی کشت، تعامل و همراهی جامعه به ویژه کشاورزان، تنها راه برون رفت از خشکسالی و کم آبی موجود است.

آریانژاد می‌گوید: در مناطق شرق استان و دشت‌های ممنوعه (قروه، دهگلان و چاردولی بیجار) مجوزی در بخش کشاورزی برای توسعه بهره برداری صادر نخواهد شد و فقط به مشترکان فعلی خدمات ارائه می‌شود.

او در خصوص برنامه استان به منظور حفاظت کیفی از منابع آب، به تشدید نظارت‌ها در خصوص اجرای برنامه‌های طرح احیا و تعادل‌بخشی و اجرای برنامه‌های سازگاری با کم آبی در محدوده‌های مذکور برای جلوگیری از اضافه برداشت و تداخل آب‌های شور و شیرین اشاره کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.